søndag 8. januar 2012

Hvor jeg muligens gjentar meg selv en smule (som om det kunne gå an?)

Hvor jeg videre forklarer det faktum at jeg fikk altfor mange presanger til jul. Og det kan være en omvendt straff siden julenissen og jeg aldri har hatt noen tro på hverandre. Av gavene skulle et av de definitive høydepunktene vært de to samlingene med The League of Extraordinary Gentlemen The Black Dossier og 1910. Så var det det at selv om Kevin O`Neill tegner og Alan Moore skriver så blir det noe som mangler. Nå har jeg serien komplett og det spiller ingen større rolle enn at de vil ta seg bra ut i bokhyllen. Det begynte jo så bra med den første miniserien tilbake i 1999. Moore`s ide om å samle H Rider Haggard`s Alan Quartermain, Robert Louis Stevenson`s Dr Jekyll and Mr Hyde, Jules Verne`s Kaptein Nemo, H G Wells` Griffin og Bram Stoker`s Mina Harker til et team og la handlingen utspille seg i en viktoriansk steampunk setting ved slutten av 1800-tallet. Og så la oss få et gjensyn med professor Moriarty og Fu Manchu. En annen forklaring på mordene i Rue Morgue og Campion Bond som tar initiativet for å få samlet gruppen. Det å la Kevin O`Neill få ansvaret for å illustrere serien var kanskje en risk siden han nesten hadde vært svartelistet hos de store amerikanske forlagene siden sent 80-tall. Volum II kom ut fra september 2002 til november 2003 og her er handlingen lagt til H G Wells` roman War of the Worlds. John Carter er så vidt innom og Moore har en ekstra vri på hvordan marsboerne ble utryddet. Det er ennå bra, men det tar ikke helt av. Filmen derimot som kom i 2003 er bra bare en ikke ser den helt edru. Sean Connery som Alan Quartermain kan ikke bli feil. Moore sin vane tro hadde ingenting med denne å gjøre i det hele tatt. The Black Dossier og Moore hopper frem til 1958 og låner denne gangen handlingen fra George Orwell`s 1984. Forbanna mye tekst og altfor lite O`Neill. Jeg liker tegneserieforfatteren Moore og ikke den seriøse forfatteren. Jeg har ingen som helst intensjon om å lese hans roman Voice of the Fire fra 1996. Med Volume III skifter Moore forlag til Top Shelf i USA og Knockabout Comics i Storbritannia. Volume III er delt inn tre utgivelser hvor av 1910 og 1969 er kommet ut og 2009 er ventet nångång. Nå er det bare sånn at jeg mistet så mye av interessen for dette prosjektet at jeg ikke har lest dem. Får komme tilbake til disse når alle tre er kommet ut. Så var det bare å få lov til å minne om at en må misforstå meg riktig. The League of Extraordinary Gentlemen er ikke dårlige serier. Det er bare det at de tåler ikke helt sammenligningen med Alan Moore på sitt beste.

Ingen kommentarer: