tirsdag 13. mai 2014

Hvor jeg gjør et forsøk på å snakke i munnen på meg selv

Jeg har alltid innbilt meg at jeg er en konsekvent person og at når jeg har tatt en beslutning står jeg fast ved den. Den eneste som lar seg lure av det er meg selv. For en god stund siden så kom det et spørsmål i kommentarfeltet. Det var om biblioteket skulle kjøpe inn mer av serieadapsjonen av Stephen King`s The Dark Tower. Mitt svar var at så lenge Peter David var involvert var det utelukket. Da er det snodig at serien nå står komplett på hylla, klar til utlån. Og det er meg som har bestilt disse!
Tilbake i 1995 gikk jeg hen og kjøpte Magnum nr. 1, 1995. Hovedhistorien her var første heftet i den seks hefters miniserien Breed. De fem siste kom samme år i Magnum Presenterer nr. 1. Tegnet og skrevet av Jim Starlin og utgitt i svarthvitt for å spare penger. Den eneste av Starlin`s serier, med unntak av enkelte Marvel og DC historier (Superman: The Weird 1-4 er en, men her skrev han og Bernie Wrightson tegnet og Batman: A Death in the Family hvor Jim Aparo Mike DeCarlo var ansvarlig for tegningene), var Metamorfosens odysse i Epic 1983-84. Breed er en glimrende serie og Starlin laget to Breed-miniserier til. Jeg skal skrive om alle tre senere, men for de som er nysgjerrige så har biblioteket nå fått alle tre.
For nesten halvannet år siden skrev jeg innlegg om serien Murena av Jean Dufaux og Philippe Delaby. Innlegget tok for seg de fire første albumene i en serie på i alt åtte. Innlegget sluttet med at jeg nok aldri ville få lest de fire siste. Vel, så var det slik at en skal aldri si aldri. Nå har de ankommet biblioteket og for meg er det bare å finne tid til å få lest dem.

Trail of the Unicorn er den sjette samlingen i Fantagraphics Comics serie The Complete Carl Barks Disney Library og Stavanger bibliotek har alle.
De kommer i skikkelig innbinding og seriene er restaurert, trykket usensurert (siden Barks var en mann av sin tid var det lettere å ty til mer eller mindre rasistiske karikaturer den gang da og siden ble det foretatt justeringer for å skjule dette) og fargelagt på nytt. Dette er en glimrende anledning til å få lest de klassiske historiene og en haug av kortere historier og ensidere en kanskje aldri har fått sett før. Og slikt vil en da ikke gå glipp av!!

1 kommentar:

Unknown sa...

Takk for påminnelsen om Breed. Fikk aldri lest hele. Skal skynde meg ned og låne dem :)