lørdag 28. februar 2009

Absurde søyer i det høye


Det er ikke ofte jeg har skrevet om humoristiske tegneserier i denne bloggen, så jeg tenkte jeg skulle nevne minst en. Det er underlig når en leser tegneserier og sitater fra disse går hen og blir en del av ens egen dagligtale. Det ene er fra Mandrykas album En dag i den maskerte agurks liv (1985) og sitatet er : Stikkordet er pump. En får lese det selv for å finne ut hvorfor det har brent seg fast hos meg. Det andre er fra et F`Murrs Ullkorn album og blir sagt av ørnen som flyr i bakgrunnen på hvert bilde på den ene siden og som ikke finner hjem til redet. Og til slutt utbryter : Er det Kafka som tegner denne blekka. Ubetalelig ! Dette er den samme ørnen som inngår samboerskap med en av sauene i flokken.


De viktigste figurene i denne serien er sjefsgjeteren, navnløs og med pipe. Roderik Gjallabø, assistent og med de tusen strikkede genserne. Ullstein, flokkens vær og med et høyst varierende selvbilde. St. Bernhardshunden med tønnen fylt med cognac og som livnærer seg med å rane turister i fjellpasset. Sfinksen som har emigrert nordover. Reven, stadig ute på jakt og alltid med en kommentar når han ser saueflokken. Høner ??! Naboværen som lar sine anorektiske søyer tygge hans drøv, mens de mater ham og kommanderer : Hunndyr ! Sulten !Spise ! Flyveren (St. Euxpeury), forvillet og stresset og fotfulgt av den lille gutten hvis eneste spørsmål er : Kan ikke du tegne en sau til meg, a. Alt dette og et stort sortiment av helgale søyer utgjør Ullkorn. Det kom åtte album på norsk og biblioteket har bare to.


Ullkorn 1: Helt på viddene
Ullkorn 2: Ikke et får bedre
Ullkorn 3: Like dyr leker mest
Ullkorn 4: Bø, Bø, Lille Lam
Ullkorn 5: Det løsnet i skogen
Ullkorn 6: Varsko vææær!!
Ullkorn 7: Når nettene blir trange
Ullkorn 8: Søyer i det høye
Utenom dette har det og blitt utgitt et album om sovjets krigføring i Afghanistan. Nemlig, Statens stridsvogn tryner på krigsstien og biblioteket har dette.


4 kommentarer:

Eva sa...

Herlige Ullkorn! Eg har berre dei 4 første, og skulle gjerne hatt resten. Har heldigvis fått lest dei 4 siste. Å telle sauer for å få sover har aldri blitt det same igjen etter å ha sett Trampoline og Nikotine utføre hoppa.

Lars Gundersen sa...

Jeg må desverre innrømme at jeg har alle 8 albumene. Har aldri prøvd å telle sauer for å få sove, men når jeg er nedfor tenker jeg ofte : Høner !

lemmus sa...

HØNER !

HP sa...

Jah! Det er nemlig ikke operahuset som er det ultimate monument over det norske folks kulturelle sofistikerthet, men det faktum at nevnte nasjon på midten av åttitallet gladelig tok unna hele åtte bind av denne tegneserien. Og at forlaget Hjemmet var oppegående nok til å ikke undervurdere sitt publikum. Det blir nok lenge til vi igjen ser oversatte utgivelser av fransk, bløt humor tegnet av virtuos tullebukk i dress og slips. Jeg har bare ett ord til slutt: Høner!