tirsdag 21. juni 2011

Tilbake fra hvor jeg ikke har vært

Sommeren har blitt trukket ut i det som er hvert års tombolas plassering av årstider. Allergiene tar seg tid til å blomstre, sollyset besøker meg tidligere der jeg ligger på puten og forhåpningen om sommerferie virker dempende på et hvert anfall av motivasjon. Derfor har det også blitt en uke siden sist innlegg og det har blitt vanskeligere å skrive nye innlegg. Ikke fordi jeg har gitt opp å lese serier. Snarere å skrive om noe annet enn amerikanske serier gir meg valg jeg ikke helt vet å ta vare på. Dermed tenkte jeg å skrive om noen få europeiske serier og serieskapere fremover. Først ut er italienske Massimo Rotundo født i Roma i 1955. Etter som jeg kan se er han ikke utgitt på norsk. Han debuterte som serietegner i 1978 og jobbet deretter for en rekke av de store europeiske seriemagasinene. Siden begynte han å produsere erotiske album, bl.a. med serien Ex Libris Eroticis. Her er de tre første utgitt i Bogfabrikkens serie Fanny. Disse er 28 cm, Dekadence og En lystrejse. Jeg hadde vitterlig to av disse og aner ikke hvor de er blitt av. Mulig jeg har lånt dem bort ? Senere har Rotundo jobbet med å adaptere romaner til tegneserier, han har samarbeidet med Pierre Makyo på serien Prediction, tegnet en rekke covere, han underviser ved Scuola Romana del Fumetto i Roma(som han og var med å starte) og han har vært involvert i filmer som skisseartist?/Sketch Artist på filmer av bl.a. Paul Verhoeven og Martin Scorsese. Mange av seriene til Rotundo er gjort i svarthvitt og det understreker virkelig hvilken glimrende tegner han er. Det er nesten slik at en kan sammenligne ham med Milo Manara, men det blir bare nesten. Det siste av hans album utgitt på dansk kom i 1985 og har tittelen Detektiven uden navn. Skrevet av Luigi Mignacco som også har skrevet manus til to serier utgitt på norsk, Dylan Dog(5 hefter utgitt på Hjemmet i 1991) og Dampyr(to bøker utgitt av Westwind forlag1995-96). Handlingen er lagt til en ikke navngitt by i USA på slutten av 20-årene. Hit kommer det en ukjent mann og begynner å rote rundt i dette ormebolet denne byen har blitt. En har organisert kriminalitet, streikende arbeidere, et korrupt politi i lommen på arbeidsgiverne også er det han som sitter på toppen og styrer det hele. Vår ukjente hovedperson opererer med en rekke forskjellige identiteter i sin kontakt med de involverte parter. Han klarer å sette dem ytterligere opp mot hverandre og det blir ikke før de aller siste sidene en får svar på hva det hele dreier seg om. Dette er i grunnen en veldig bra og innfløkt kriminalhistorie og Rotundo gjør en glimrende jobb med det visuelle og mestrer å gjenskape det tidstypiske. For de som skulle være interessert har biblioteket et godt brukt eksemplar.

Ingen kommentarer: