mandag 1. august 2011

Bare en dag for sent

Den siste halvannen uken har vært uendelig trist og om jeg ikke har grått så har tårene i hvert fall trillet jevnlig. Så for å kunne distrahere meg selv fra dette tok jeg frem en bok jeg nylig kjøpte. Eller rettere sagt første bok av fire, som den 12.07. ble til fem, og ble sendt fra Amazon i midten av forrige måned. Det var George R R Martin`s serie A Song of Fire and Ice. Nå må jeg nevne at tidligere leste jeg altfor mye fantasy og gikk en smule i metning. Så lei ble jeg at jeg har ikke lest en fantasy bok på de siste ti årene. Det var ikke fordi jeg har fått med meg HBO-serien heller snarere det at Time Magazine kalte ham den amerikanske J R R Tolkien. Og det var en av hovedgrunnene til at jeg leste så mye fantasy til å begynne med. Nemlig å finne noe som kunne måle seg med Ringenes Herre kvalitetsmessig. Martin er ikke der helt ennå, men dette er noe av det beste jeg har lest siden jeg begynte å lese David Eddings og Raymond E Feist på slutten av 80-tallet. At Martin skriver for et voksent publikum gjør lesningen mye enklere. Den viktigste innvendingen til Martin`s bøker er allikevel tykkelsen. Bare som eksempel er siste bok Dance With Dragons kommet som lydbok på engelsk og varer bare 48 timer og 56 minutter. Nå er det ikke bøker denne bloggen handler om, men tegneserier. Vel, første del av boken A Game of Thrones kommer i tegneserieform i slutten av september og etter som jeg kan forstå er det planer å adaptere hele serien til grafiske romaner. Den eldste serien jeg har funnet som Martin har skrevet er Sandkings utgitt som nr. 7 og sist i serien DC Science Fiction Graphic Novels i 1987. Etter en novelle av Martin som han vant både en Hugo og Nebula pris for, adaptert av Doug Moench og tegnet av Pat Broderick. Denne har jeg bare lest omtalen av. Martin har skrevet tre noveller som kommer før serien og disse kalles The Tales of Dunk and Egg. To av dem er blitt adaptert til tegneserier. I 2003 kom den seks hefters serien Hedge Knight på Image Comics og fire år senere kom The Hedge Knight II : Sworn Sword på Marvel. Begge disse er tegnet av Mike S Miller og det er også han som skal tegne adapsjonen av The Game of Thrones. Miller, ingen slektskap til Frank (Holy Terror gud bedre som jeg gruer meg) Miller, har i en årrekke vist seg som en meget habil håndverker og var faktisk en av de første som fikk tegne en serie med Erik Larsen`s Savage Dragon(den tre hefters Red Horizon fra 1997) utenom Larsen selv selvfølgelig. Jeg har bare lest The Hedge Knight og som jeg nettopp sa er Miller litt bedre enn at en kan kalle ham en middelmådighet. Nå virker det som om det middelmådige er det som skal til for å tegne fantasybøker, jevnfør serieversjoner av Feist og Orson Scott Card jeg har lest. Historien er grei nok og jeg hadde sikkert hatt bedre utbytte av å lese den hvis jeg hadde lest serien først. Nå har jeg ikke tenkt å skrive så mye mer. Annet enn at disse to sistnevnte seriene kan være artig å få med seg som tegneserier for de som har lest bøkene eller sett tv-serien. Eller har behov for tidtrøyte som ikke yter for stor intellektuell motstand.

Ingen kommentarer: