fredag 12. august 2011

More Moore (3)

Jim Lee debuterte i 1987 hos Marvel og ble ”superstjerne” når han startet å tegne Uncanny X-Men i 1990. Kom 1991 og Marvel lanserte X-Men hvor Chris Claremont skrev og Lee tegnet. Nr. 1 av dette solgte i overkant av 8,1 millioner eksemplarer som ikke er så verst. Lee ble med når de unge oppadstormende forlot Marvel og med Image Comics startet han Wildstorm Productions. En av de første seriene han ga ut her var WildC.A.T.S. En lett gjenkjennelig rip-off av X-Men, men med mer space opera enn originalen. Denne serien hanglet seg gjennom en miniserie og 20 utgivelser og selv med James Robinson(Starman) som en av forfatterne ble det aldri det helt store.
Moore tok over denne serien med nr. 21 og viste resten av tegneserieverdenen hvordan denne typen serier skulle skrives. Godt hjulpet av bl.a. tegnerne Travis Charest(har jeg nevnt før), Kevin Maguire og Kevin Nowlan. Dette er noen av de beste superheltserier jeg har lest og det kom som en befrielse etter å lest det Moore tidligere hadde skrevet for McFarlane. Moore skrev til og med nr. 34 og han skrev også første og siste heftet i Wildstorm crossoveren Fire from Heaven i 1996. Moore skrev også den fire hefters miniserien Voodoo(utgitt på norsk i Inferno nr. 16)om et av de kvinnelige medlemmene av WildC.A.T.S. som forlater gruppen og reiser til New Orleans for å livnære seg som eksotisk danser. Jeg husker ikke at jeg kjøpte disse heftene, men jeg husker ennå hvor skuffet jeg var over at Moore ennå kunne finne på å skrive slikt møl. Han og tegneren Jim Baikie ga ut den tre hefters miniserien Deathblow ved årtusenskiftet . Baikie har for øvrig jobbet en del med Moore opp gjennom årene. Skizz(på norsk i Magnum), Vigilante 17-18 og nevnt i første innlegg, First American i Tomorrow Stories og med John Smith på den fenomenale New Statesmen. Den historien Moore virkelig vil huskes for av det han ga ut på Wildstorm er Wildstorm Spotlight nr. 1 Majestic : The Big Chill. Hovedpersonen her er også medlem av WildC.A.T.S. og minner faretruende om Supermann. I denne historien ville vel var medlem av være riktigere. Ettersom jeg forstår det lever vi et ekspanderende univers og når dette reverseres vil en nærme seg enden for vårt univers. I The Big Chill er denne kommet faretruende nær, lysene slukkes med økende hastighet og antall overlevende i hele universet samlet og kan telles på litt mindre enn to hender og Majestic er en av dem. Carlos D`Anda har tegnet denne fantastiske historien. Moore må ha stolt på Lee siden han gikk med på at America`s Best Comics skulle være en del av Wildstorm. Hvor lik en nålepute må han ha følt seg når Lee solgte Wildstorm til DC i 1998? Neste innlegg blir om Rob Liefeld og hans hans Extreme Studios, Maximum Press, Awesome Comics og hvordan Moore gjorde grå middelmådighet til noe i nærheten av kunst.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg har, etter å ha funnet denne bloggen, blitt en dedikert tegneserieleser.
En av de forfatterne du har hjulpet meg å finne er Alan Moore, og jeg tror jeg har lest det Stavanger bibliotek har av han. Gjennom Alan Moore har jeg så oppdaget tegnere og andre forfattere som drar meg videre for å utforske dem.
Den vakreste tegneserien jeg har lest, Flight serien, fant jeg også gjennom bloggen din. Nå skal jeg kjøpe dem selv, for det er bøker en må bla i av og til :-)
Jeg ville bare si fra om at du har påvirket hvert fall en leser til å begynne å lese tegneserier :-)