lørdag 28. april 2012

Hva jeg kunne og/eller burde ha skrevet om (1)


Dette er serier jeg allerede skulle ha skrevet om hadde det ikke vært for det at det er så mange å velge blant og helt klart mine egne begrensninger som formidler. Derfor blir disse innleggene å regne som enda flere oppsamlingsheat og i flere tilfeller nok engang minne om serieskapere nevnt før. Dessverre er det flere av disse seriene som ikke er å skaffe på biblioteket og ikke heller i spesialbutikker. Dette gjelder flere av de fransk-belgiske albumene på dansk. Da er det en trøst å vite at det finnes en rekke danske antikvariat (færre norske) og med et utmerket utvalg og forholdsvis rimelige priser. For de som måtte være interesserte og hadde jeg bare husket noen av adressene……
Francois Schuiten og Benoit Peeters Hemmelighedsfulde byer / Les Cités Obscures har jeg ikke nevnt siden 19.08. 2010. Så da er det igjen på tide å minne om denne fantastiske serien. Til tider meget forvirrende, aldri kjedelig og alltid utrolig tegnet av Schuiten. Det er kommet 9 album på dansk (biblioteket har kun 6 av dem, men til gjengjeld har vi bind 5 Arkivaren i nummerert utgave og signert av begge serieskaperne og praktboken The Big Book of Schuiten), mens det på fransk er kommet minst 22. Arkitekturens innvirkning på den menneskelige eksistens gjort til kunst.
Lørdag 25.05. 2009 skrev jeg et innlegg om Didier Comes album Eva. De albumene av ham jeg har lest og ikke skrevet om er Den Stumme, Røyskatten og Hjærtetræet. Aldri har det magiske blitt beskrevet på en mer jordnær måte og så særegent vakkert illustrert. Jeg vet ikke hvorfor (vel, det er det med kvalitet at som oftest virker den overbevisende), men jeg har likt Comes fra første gangen jeg leste noe av ham. Og nå virker det som om de fleste norske tegneserielesere har glemt eller aldri hørt om seriene hans. Noe som er stor synd og skam. Før han utviklet sin spesielle stil tegnet han mer mainstream og et av disse albumene fikk jeg lest, men noe varig inntrykk gjorde ikke denne sci-fi historien.
En serieskaper jeg ikke har nevnt tidligere er Makyo (Pierre Fournier). Han er forfatter av en rekke serier og på biblioteket har vi ikke mindre enn fire ikke avsluttede serier av ham. Den serien jeg har tenkt å nevne kjøpte jeg de tre første albumene av tilbake i 1987. Det er serien Verdens Ende / Balade au bout du monde. På fransk har det kommet ut 16 album og på dansk 9 ( albumene 1-4 og 9-13 ). De første fire ble tegnet av Laurent Vicomte, 5-8 tegnet Eric Herenguel, 9-13 var det Michel Faure og de resterende ble tegnet av Lavall Ng.
Serien starter med Fængselet og at en ung fotograf reiser fra Paris og ut på landsbygda (igjen) for å finne nye motiver. Han kommer til en landsby og hvor det utenfor den ligger en sump hvor en rekke mystiske forsvinninger har funnet sted. Mens han er ute i denne sumpen går han seg vill og ender til slutt opp i underjordisk fengsel, med en middelaldersk utforming. Fraværet av de som tok ham til fange og eventuelle fangevoktere er påtagende. Album nr. 2 heter Det Åbne land og vår helt klarer å unnslippe fangenskapet bare for å finne at han er fanget i et middelaldersk samfunn. Her strides forskjellige fraksjoner om makten og han havner midt oppi det hele. Dette sammendraget virker ganske kårni, men dette er en virkelig fascinerende historie. Jeg har mistanke om at serien var ment å være fire album og at Makyo senere kom på at det var en god ide å fortsette den. I det er jeg ikke helt enig. Men de fire første albumene er blant mine favoritter. Og jeg skal skrive mer om denne serien bare jeg får somlet meg til å lese dem på nytt.

Ingen kommentarer: