søndag 21. mars 2010

The moon is a harsh mistress ?

Siden dette har vært en forsmak på Fimbulvinteren, grep jeg meg selv i å huske vage minner om sommer her forleden. Det var sommeren 1979, måneden var juli og jeg var på biltur til eller fra Stavanger. Vi var omtrent halvveis og hadde stoppet i Kristiansand. Som de fleste bilturer tilbrakt i baksetet var også denne urimelig kjedelig. Jeg gikk innom en kiosk og kom over et seriehefte som annonserte med et gratis klistremerke fra en flyskvadron fra 1. Verdenskrig. I albumformat, men med veldig mykt og dårlig papir. Det jeg ikke visste var at dette var den ellevte utgivelsen(nr.1 kom september 1979) av Hjemmet forlags Supertempo. Arvtageren til Tempo, som hadde blitt utgitt fra nr. 1 1966 og gikk inn med nr. 35 1979, og som kom ut engang i måneden med en avsluttet historie. Resten av disse utgivelsene skal jeg selvfølgelig tilbake til, men først tilbake til Kristiansand sommeren -79. Jeg leste jo selvfølgelig serien også. Hovedpersonen, var for meg, en helt ukjent Marvel Comics superhelt med navnet Månebaronen/Moon Knight. Serien var fantastisk tegnet og hadde mye mer til felles med europeiske serier enn det en var vant til fra USA på denne tiden. Selvfølgelig fantes det ingen informasjon om hvem tegner og forfatter var. Om det var de norske eller de utenlandske som hadde en redsel for å oppgi slik informasjon vet jeg ikke, men jeg har ikke tall på hvor mange historier jeg har lest i norske utgivelser hvor navnene til opphavsmennene er utelatt. Uansett gjorde denne serien et dypt inntrykk. Neste utgivelse av Månebaronen i Supertempo kom i januar 1981. I juli samme år kom det månedlige heftet Månebaronen og superheltserier var aldri det samme siden. Månebaronen ble skapt av forfatteren Doug Moench(Batman m.m.) og tegneren Don Perlin(Marvel`sThe Defenders og en av Will Eisner`s mange tidligere assistenter). Figuren hadde sin debut i Werewolves By Night nr. 32 1975. Begge historiene ovenfor var opprinnelig utgitt senere i Hulk!Magazine. Skrevet av Moench og tegnet av Keith Pollard og Bill Sienkiewicz. Etter en del om og men fikk Moon Knight sin egen tittel hos Marvel i 1980. Fra da av kom det 38 hefter og serien gikk inn, første gangen.Månebaronen var helt fra begynnelsen annerledes. Leiesoldaten Marc Spector reddet tilbake fra dødsriket av den egyptiske måneguden Khonshu og reiser siden til New York og starter karrieren som forbryterbekjemperen Månebaronen. Han etablerer seg ikke med en hemmelig identitet, men tre. Marc Spector, millionæren Stephen Grant og drosjesjåføren Jake Locksley. En kan bli schizofren av mindre! Hans tidligere leiesoldat kollega, helikopterpiloten Frenchie, er hans nærmeste medhjelper. Hans hjertes utkårede er den underskjønne Marlene. Andre medhjelpere er den forsofne Bertrand Crawley, kafeinnehaversken Gena Landers og hennes to meget ressursfulle sønner. Hans to viktigste erkefiender er Morpheus(bror til Marlene) og superterroristen Raoul Bushman(som i sin tid nesten klarte å drepe Marc Spector og dermed ville satt en effektiv stopp for hele historien, ikke at han har sluttet å prøve). I følge de som har greie på det er Månebaronen Marvel`s fattigmannsutgave av Batman. Det at Moench har skrevet begge serier kan vel være et argument. Allikevel er jeg ikke helt enig. Historiene Moench skrev i Månebaronen var mørkere og nærmere virkeligheten enn det som ble presentert i Batman på samme tid. Og med en ung Bill Sienkiewicz som tegner ble dette en enestående serie. Lik Neal Adams revolusjonerte superheltseriene på sent 60- og tidlig 70-tall gjør Sienkiewicz det samme på tidlig 80-tall og med denne serien. Dessverre kom ikke alle disse historiene på norsk og Månebaronen gikk inn med nr. 7 1983 etter 25 hefter. Conan i farger var tilleggsserie her og siden den var tegnet av John Buscema utgjorde ikke det noen positiv forskjell. Så en litt skrytende avslutning. Jeg har begge Supertempoene(har selvfølgelig hele serien) og alle Månebaronen heftene og de har jeg hatt leeeeenge. Nå er det slik at biblioteket har The Essential Moon Knight volume 1 og 2 på til sammen ca 1100 sider, men i svarthvitt. Allikevel er alt det tidligste og heftene 1-30 samlet her. Bør leses !

1 kommentar:

Unknown sa...

Robert Heinlein skrev boken og den kom i 1966. Radka Toneff sang en av musikkhistoriens vakreste sanger, først utgitt på albumet Fairytales fra 1982, og med denne tittelen. Og hva var det med denne Luna som forlanger så meget.