søndag 7. mars 2010

Blank

Når jeg gjentar til stadighet at jeg til stadighet gjentar meg selv, bør det begynne å gå opp et lys selv for meg. Til det sier jeg vannari og skylder på de kvikksølvfylte amalgamfyllingene tennene mine ble sementert med som liten(noe jeg sikkert også har nevnt før). Hvorfor jeg nevner dette har jeg allerede glemt. Det jeg lenge skulle ha nevnt er at undertittelen på denne bloggen var ment å være : Tegnsetting er for puddinger. Og det burde forklare en del ? Det er igjen søndag og publikum har ikke kommet opp med noe mer konstruktivt siden sist. De har igjen møtt mannsterkt opp for å forhindre meg i å gjøre så lite som mulig. Trøttandes, i mer enn en forstand ! Så til noe helt annet. Jeg leste Imiri Sakabashiras The Box Man. Den var i svarthvitt, helt uten tekst og fantastisk tegnet. Skjønte ikke bæret av historien, men det gjorde absolutt ingenting. En annen japansk serie det er lettere forstå noe av, er Makoto Yakimuras Planetes. Planetes er gammelgresk for vandrer og i denne mangaen er det solsystemets grenser en streber mot. Handlingen er lagt til en nær fremtid hvor økt trafikk rundt jorden gjør det påkrevd at en har romstasjoner som fjerner søppel, rester av satelitter m.m. Dette for å forhindre ulykker blant det økende antallet romfartøyer som ferdes i dette området. Hovedpersonen, Hachirota "Hachimaki" Hoshino, jobber ombord på en slik og serien følger ham både på jobb og nede på landjorden. Hachi (japansk for åtte eller åttende) har allikevel
ambisjoner om å bli en av deltagerne på en stor ekspedisjon til Jupiter. Dette er en realistisk tegnet manga og det er lagt stor vekt på at det vitenskapelige skal være korrekt. Ikke at dette går utover handlingen. Serien tegner også en fremtid hvor forskjellene mellom rik og fattig ikke har skrumpet. Hvor internasjonale selskaper opererer mer som selvstendige nasjoner og deres kommersielle utnyttelse av rommet foregår nesten uhindret. Disse tingene har fremprovosert en global terrororganisasjon, The Space Defense Front.Jeg skal i grunnen ikke si så mye mer om handlingenm en bare nevne at serien er samlet i fem bøker. Jeg leste disse for noen år siden og ble utrolig imponert. Videre er den også blitt en 26 episoders tegnefilmserie.

Ingen kommentarer: