mandag 22. mars 2010

It was a dark and stormy night (1)

Det har fremdeles vært en altfor lang vinter og dette med å huske sommerminner er noe jeg husker fra forrige innlegg. Denne gangen er det fra året før, 1978, enn hva jeg husket 24 timer tidligere. Også denne gangen er det snakk om en superheltserie. Sommerferier når jeg var liten ble det ofte slik at det var en dramatisk økning i antall ukentlige serietitler en fikk. Og så var det slik at en kunne bruke siste års surt oppsparte ukepenger på flere. Jeg var et år yngre og Atlantic forlag hadde samme år begynt å gi ut Marvel serier. Jeg hadde allerede lest flere nummer av Edderkoppen og tok en stor sjanse med å kjøpe Fantastiske Fire nr. 6 1978. Skurken her var den unge Korsfareren, som var oppvokst under en kuppel på Saturn og med hans vitenskaps far som leder for denne kolonien. For å redde denne fra utslettelse reiser Korsfareren og begynner, logisk nok, å rane banker ved hjelp av sine energiarmbånd(det lønner seg å ha et faderlig opphav med sans for vitenskapelige nyvinninger). Etter flere møter med Fantastiske Fire går det hele voldsomt galt og Korsfareren dør en typisk superskurks død. Nå har superskurker det til felles med Jesus at de alltid står opp fra de døde, bare litt oftere. Atlantic hadde et like dårlig forhold til kronologi som jeg har til tegnsetting. Allikevel har jeg klart å finne ut at historien i dette heftet var hentet fra F.F. nr. 164-65. Dette var etter det som i ettertid karakteriseres som tittelens gullalder. Den begynte i 1961 hvor Jack Kirby skapte serien, lot Stan Lee skrive dialogen, og sørget for at det som hadde vært det konkursrammede Atlas Comics ble tidenes største amerikanske tegneserieforlag, Marvel Comics. Han tegnet 102 hefter og forlot Marvel første gang.En pussig ting jeg leste for litt siden på http://www.comicsbeat.com/ var at Kirby`s etterlatte har saksøkt Marvel. Kjernen i søksmålet er at boet hevder at Kirby jobbet som freelancer. Marvel har alltid hevdet at det var Work for Hire. Og det var med denne begrunnelsen at de kunne stjele alt Kirby skapte og samtidig svindle ham for uante summer i royalties. Nå er det bare å krysse fingrene og håpe at de vinner og at Marvel mister rettighetene til de fleste av forlagets viktigste karakterer og må gjøre opp for seg. Alt for sent for Kirby som døde i 1994, men dog . Ikke at det er spesielt grunn til optimisme. Jerry Siegel`s enke, Joanne, har siden 1999 hatt en rettssak gående mot Time Warner om rettighetene til Superman og Superboy. Det ser ikke at en endelig dom er nær forestående. Og da skal jeg skrive mer om Fantastic Four så snart som i morgen ?

Ingen kommentarer: