fredag 9. april 2010

Manglende gjenvinning fører til unødvendig resirkulering (1)

Siden det var en lang påske dristet jeg meg bort til min egen bokhylle og begynte å kikke gjennom årganger med Heavy Metal og det som slo meg, ikke bare det at jeg har skrevet om Heavy Metal tidligere, var at det er et veritabelt skattkammer gjemt mellom permene på disse magasinene. Jeg visste vel egentlig det fra før, men det var helt klart et behov for å bli minnet på dette igjen. Og at kan bestille komplette årganger helt tilbake til 1984. En bestiller direkte fra heavymetal.com og med en pris på 70 dollar + frakt for tolv hefter fra 1984 er ikke det fryktinngytende. Og siden dette er min blogg tenkte jeg å mimre litt om dette et innlegg eller tre. I april 1977 kom det første nummeret av Heavy Metal ut. Det var den amerikanske avleggeren av Metal Hurlant (skrikende metall) som kom med første nummeret i desember 1974. H.M. kom deretter ut hver måned og med et sideantall på rundt 70 sider og i albumformat. På glanset papir og med et utvalg av de aller beste europeiske seriene og noen få amerikanske kom med etter hvert, jeg har nevnt både Corben`s Den og Kirchner`s The Bus tidligere. Det var også en evig lang populærkulturell satire av Rod Kierkegaard jr. og John Findley`s Tex Arcana. Allikevel var fokuset først og fremst på de europeiske seriene og det amerikanske publikummet fikk her presentert tegneserier ment for et voksent publikum. Og fra rundt 1981 kom The Dossier med. Her var artikler, intervjuer og anmeldelser av bøker, film, musikk og tegneserier. Det som er litt morsomt nå er å lese spillspalten, hvor alle de avanserte Atari og Sega spillene som var på markedet tidlig på åttitallet, ble anmeldt.I 1986 skjedde det store forandringer med H.M. (i juli 1987 ble Metal Hurlant lagt ned og gjenoppstod ikke før 2002) og hvorvidt det var som en følge av at leserne hadde trøttnet på at nesten alle serier gikk som fortsettelser, vet jeg ikke. På slutten av 1985 begynte de med færre serier og hvor de dermed ble avsluttet raskere. Det som skjedde fra og med 1986 var at H.M. fikk økt sideantall, alle historiene var avsluttet og en fikk et helt album med hvert magasin. Aberet var at det bare ble utgitt en gang i kvartalet. Og dette varte helt frem til 1989.

Ingen kommentarer: