onsdag 28. april 2010

og oppramsingen

Judge Anderson : Hour of the Wolf inneholder fire følgende historier : Hour of the Wolf (Grant/Barry Kitson), The Brainstem Man(Grant /Kitson), Colin Wilson Block(Grant/Ian Gibson) og Helios(Grant/David Roach). Når det gjelder den første historien så var noen avsnitt tegnet av Jeff Anderson(vet jeg ingenting om) og Will Simpson (Han tegnet Hellblazer etter at Garth Ennis overtok som forfatter med nr. 41. Videre tegnet han også de to miniseriene Vamps og Vamps : Hollywood and Vein etter manus av Elaine Lee. Lee på sin kant har også samarbeidet med Michael W Kaluta på den originale space opera serien Starstruck, som har blitt utgitt både i Heavy Metal, Dave Stevens Rocketeer Magazine på Comico, Marvel` s Epic imprint og i samlet utgave av Dark Horse Comics. Starstruck startet som et off-Broadway teaterstykke, skrevet av Lee og hvor Kaluta hadde ansvaret for kulissene). Simpson derimot har også illustrert det som ble den grafiske romanen Rogue Trooper : War Machine etter et manus av Dave Gibbons.
En gang tidlig på 90-tallet var det noen ”kloke” hoder hos DC som kom på at en kunne samkjøre alle de månedlige Batman titlene i en eviglang crossover. Resultatet var Knightfall. Her brekker den litt steroid påvirkede superskurken Bane ryggen på Batman og en må finne en erstatter. Denny O`neil og Joe Quesada (nå sjefsredaktør i Marvel og tidligere litt okei tegneserietegner) skaper Azrael og denne figuren blir presentert i den firehefters miniserien Sword of Azrael i oktober 1992. Når denne mikkmakk crossoveren endelig var ferdig får Azrael sin egen månedlige serie i 1995 og de første 28 heftene tegner Barry Kitson. Kitson har tegnet en del for amerikanske forlag, men mest for DC. Han tegnet og siden skrev han også manus til en lang rekke av DC`s L.E.G.I.O.N. (1-18, 25-57). Og sammen med manusforfatter Mark Waid(den originale Kingdom miniserien og en hel haug andre serier) tegnet han en rekke hefter av Legion of Superheroes/Rommets helter i perioden 2005-2007. Sammen med Waid laget han også maxi-serien(12 hefter) JLA : Year One. Kitson har en veldig ren og klar tegnestil som gjør det veldig lett å like de seriene han tegner, skjønt jeg sleit fælt med Azrael etter en stund. Ian Gibson`s amerikanske eventyr er forholdsvis kjapt oppsummert. De fire heftene i Meta 4 ble utgitt på First Comics i 1991. Skrevet av Stefan Petrucha, som igjen skrev en del av Topps Comics serieversjoner av The X-Files og hvis navn nå dukker regelmessig opp i Donald Duck & co. Han tegnet en femhefters serie om Mr Miracle i 1998, tegnet det enkle heftet Star Wars : Droids for Dark Horse i 1986, tegnet nr. 214-16 av Green Lantern Corps og sammen med forfatteren Steve Englehart (tidligere nevnt for sitt samarbeide med Marshall Rogers og deres versjon av Batman) og tegneren Joe Staton(en av hans mest kjente serier er superheltserien E-Man, hvor Nicola Cuti var forfatteren, først utgitt på Charlton Comics i 1973 til 1975 og senere på First Comics i perioden 1983-85. Nå har jeg også nevnt Ian Gibson i forbindelse med hans og Alan Moore`s The Ballad of Halo Jones. Tittelen på historien Gibson har tegnet, The Colin Wilson Block, viser til den tidlige Judge Dredd tegneren, senere Rael og de seks første albumene i serien Den Unge Blueberry, New Zealandske Colin Wilson.
David Roach begynte tegner karrieren på begynnelsen av åttitallet med å gi ut sine egne serier. Han har tegnet en lang rekke av 2000 AD`s serier og bruk som rentegner av flere amerikanske forlag. Et eksempel er den tre hefters miniserien Babylon 5 : In Valen`s Name (tegnet av Mike Collins ,tegneserieversjonene av Varg Veum + mange bra amerikanske serier og skrevet av et av favoritt hatobjektene Peter David). Han har gjort det samme i flere tilfeller med Star Wars : Tales of the Jedi utgitt av Dark Horse. Sammen med Alan Grant var han ansvarlig for enkeltutgivelsen Batman/Demon(sistnevnte skapt av Jack Kirby i 1972 etter at han ”lånte” demonen Etrigans utseende fra den første av Hal Foster`s fortellinger om Prins Valiant). Serien var en av Grant`s mer mislykkede serier. Det på tross av at Grant hadde skrevet 39 hefter i den månedlige serien The Demon fra 1990 og utover og hvor han ble avløst av Garth Ennis med nr. 40. Roach`s tegninger kunne ikke gjøre noe fra eller til med å dekke over historiens mange mangler. Grant har faktisk noen få tafatte og uinspirerte utgivelser. Et annet eksempel på det er når han var manusforfatter for Marvel`s forsøk på å gi ut en månedlig serie med Robocop tilbake i 1990. Han er likevel en av favorittene og med det ender denne endelause oppramsingen.

4 kommentarer:

Jo sa...

Her slet selv jeg med å følge med. Du kan i hvert fall ikke klage over at du har problemer med å finne serier/serieskapere å skrive om når du svir av et tosiftret antall i et innlegg, selv om du kanskje kommer tilbake til noen av dem senere.
Vamps ble for øvrig utgitt på norsk i X9-Spesial midt på 90-tallet, men det er ikke akkurat en serie jeg vil anbefale.

Lars Gundersen sa...

Jeg hadde glemt det med Vamps. Jeg visste at jeg hadde lest første miniserien, men ikke hvor. X-9 Spesials behandling av den serien ytte den ingen rettferdighet med at svarthvitt utgaven ble så grøtete i forhold til farge originalen. Og så er det slik at Simpson har en strek en godt kan kalle rotete. Jeg er enig at det ikke var noe ekstraordinært med den serien, men det er noe med dødslekre(bokstavelig talt)damer på store motorsykler.

Ellers var det ikke mange av de seriene eller tegnerne jeg hadde tenkt å skrive om med det aller første. Jeg skal skrive om Starstruck om en stund, men jeg må bare manne meg opp og finne frem de gamle Heavy Metal bladene mine og lese den første historien om igjen. Jeg fant den aldri så lite forvirrende når jeg leste den sist, tidlig på 80-tallet.

Og sånn helt til slutt så er det vel en del igjen av tegnere og forfattere som har jobbet for 2000 AD jeg ikke har nevnt ? Pluss at det er jo det at jeg er i grunnen litt glad i å sutre.

Jo sa...

Bortsett fra Starstruck var det nok ikke så mange av seriene jeg forventer at du kommer tilbake til.
Det var vel den historien som ble utgitt i Heavy Metal som siden ble samlet i albumet med Starstruck, utgitt som en Marvel Graphic Novel.

Lars Gundersen sa...

Jeg tror at det var noen nytegnede sider i Epic`s utgave, men jeg er ikke helt sikker.