lørdag 4. desember 2010

Julemimring

Jul var kjekt når en var liten. Siden ble det et kommersielt pliktløp og hvor julegleden raskt ble tæret bort. Mens det ennå var kjekt var en av de presangene en gledet seg mest til disse store bøkene med titler som Jeg Donald, Jeg Onkel Skrue osv. Det kom en bok i året og det passet akkurat inn med jul. Min mor var uovertruffen til å gjemme presangene for oss ungene. Så flink var hun at en jul hadde hun gjemt dem så godt at hun hadde helt glemt dem. Det var det første og eneste året jeg hadde funnet julepresanger før de ble pakket inn. Den mest interessante av disse var Jeg Langbein også var den der ikke når alle presangene var pakket opp. Heldigvis var den altså bare altfor godt gjemt og julen ble ikke avlyst det året heller. Da var det verre det året medisterpølsene var for lange. Når det kom til disse bøkene så var i grunnen alt galt med dem. Formatet ble feil og sidene ble brukket opp, fargene var ikke all verden og det ble nesten som en idrettsprestasjon å lese dem. Hvilken rolle spilte det når en var liten og fikk muligheten til å lese bare serier av Carl Barks. I Jeg Langbein og Jeg Mikke var det de tidligste seriene fra rundt midten av 30-tallet som ble trykket. Disse var mye bedre enn det som har blitt laget fra slutten av 60-tallet og frem til i dag, musen var ikke like selvgod og utålelig. Bare det å få se Spøkelseskladden demaskert. Det er to julehistorier jeg husker fra disse bøkene. Den ene er Jul på Bjørnefjell hvor Onkel Skrue dukker opp for første gang. Den andre, som også gjorde mest inntrykk, var Jul i Blakkegata. Her er plutselig sosialrealismen på plass. Fattige barn i Andeby ! Ole, Dole og Doffen viser samfunnsånd og starter å samle inn penger til julepresanger en kan gi disse ungene. Onkel Skrue viser sin sedvanlige gnierske motvilje til det hele. Allikevel får historien en lykkelig slutt for alle. Til og med for Skrue som bare kommer til å være opptatt en god stund fremover. Så når en ble eldre fikk en fremdeles Donald bok til jul. Disse var i riktig format, håndtekstet, rekolorert(?) og med bare Carl Barks sine serier. Da var ikke julaften så aller verst.

5 kommentarer:

Jo sa...

Du vet det selvsagt, men siden du glemte å nevne det: Mikke-historiene i Jeg Mikke Mus og Jeg Langbein er laget av den briljante Floyd Gottfredson.

Gottfredson laget dagsstripeserien om Mikke fra 1930 til 1975. Den beste perioden var fra midten av 30- til midten av 40-tallet. Fram til 1955 utgjorde stripene lange, sammenhengende historier, men de siste 20 årene måtte Gottfredson nøye seg med enkeltstående gags (visstnok etter ordre fra høyere hold - ikke noen overraskelse når man snakker om Disney).

I motsetning til Barks, som har fått sine historier utgitt i flere forseggjorte samlinger, både på engelsk og norsk, så har det, så vidt jeg vet, aldri kommet noen ordentlig samling av Gottfredssons mesterverk. Jeg har en piratutgave med stripene fram til 1955, men i år annonserte Fantagraphics at de vil gi ut en samleserie med Gottfredsons dagsstriper helt fram til 1975. Så er det bare å håpe at Disney ikke får kalde føtter hvis det kommer kritikk mot enkelte striper som i dag kan oppfattes som rasistiske.

Lars Gundersen sa...

Sensurerte de ikke en Carl Barks serie her for noen år siden. Hvor Skrue, Donald og ungene hadde vært et sted i Øst-Afrika og ikke oppført seg politisk korrekt ?

Jeg visste at det var Gottfredson, men så kom jeg plutselig på at det kunne ha vært to forskjellige tegnere på de to bøkene. Fikk ikke sjekket og da tok jeg ikke sjansen. En utelatelse er bedre enn regelrette feil. Og sistnevnte har en egen evne til å dukke opp helt på egenhånd.

Jærbibliotek Ung sa...

Jul ja. Jeg får nå mest julestemning av Winter's edge som ble gitt ut av Vertigo. Får gjøre et nytt forsøk på å få tak i nr. 3.

http://www.comicvine.com/vertigo-winters-edge/49-20010/

Lars Gundersen sa...

10 uutgitte historier fra Winter`s Edge er nå å få tak i det nyeste Vertigo Resurrected som kom i salg 02.12. Forøvrig tror jeg at har lest og har både nr. 1 og 2 og fikk ikke spesielt julestemning av det. Kan være at jeg leste begge når de kom tidlig på høsten eller at det var mildere vintre før.

Jærbibliotek Ung sa...

Winter is coming