tirsdag 28. desember 2010

Romjuls hygge

Marvel Comics revolusjonerte superheltserier på 60-tallet. Forlaget fortsatte å være nyskapende på 70-tallet og langt utpå 80-tallet, men så var det noe som glapp. Hardere konkurranse fra andre forlag, skifte av eiere og mindre interesse for kvalitet. Inntjening ble det eneste en satte fokus på. Noen vil si at det endret seg til det bedre når Joe Quesada ble sjefsredaktør i 2000. Jeg leste min første Marvel serie tilbake i 1974 og fra 1978 kjøpte jeg stort sett alt av Marvel serier som kom på norsk. Helt frem til 1993 når den siste av disse, Edderkoppen, gikk inn. Det kom en ny serie med Edderkoppen i 1999, men denne gangen med originalnavnet Spider-Man. Det som skulle være poenget mitt her var at Marvel som hadde vært det ledende tegneserieforlaget, på 90-tallet stort sett ga ut uinteressant farget papir. Jeg kjøpte fremdeles Spider-Man, men mest fordi Edderkoppen tidligere hadde vært et av favorittbladene mine. Også gadd jeg ikke det lenger heller. Jeg sluttet vel nesten å kjøpe noe som helst utgitt på Marvel. Og siden har det vært fint lite å bite seg merke i fra den kanten, selv etter at Quesada overtok. Så feil kan en ta !! Robert Kirkman var for 10 år siden akkurat i oppstarten av karrieren som tegneserieforfatter med sin Battle Pope. Siden har det gått bare en vei, oppover. Med sin The Walking Dead(nå også tv-serie), Invincible, The Astounding Wolf-Man og den beste Marvel mainstream serien jeg har lest på langt over 15 år, Marvel Zombies. Denne serien er en spin-off fra Ultimate Fantastic Four(Hele Marvels Ultimate konsept er å ta veletablerte superhelter og fortelle historien deres på nytt, men med en vri. Noe de har gjort med en viss suksess med bl.a Ultimate Spider-Man,som visstnok vil bli tatt av dage i nærmeste fremtid). Vel forhistorien er at i the Ultimate Fantastic Four`s virkelighet blir nesten alle planetens superhelter smittet av et virus som gjør dem til zombier. Etter mye om og men får Reed Richards og Magneto lokket dem over i en alternativ virkelighet hvor menneskeheten tilsynelatende har omkommet og sørget for at disse zombiene ikke kan vende tilbake. Magneto overlever ikke møtet med zombiene, men rekker å bruke Captain America`s skjold til å kakke øverste halvdelen av kapteinens skalle av, som en ville gjort med et egg. Så begynner disse en desperat søken etter mer menneskekjøtt å spise. Etter åha prøvd og spise hverandre finner de ut at det tjener ingen hensikt. Kirkman gjenforteller flere møter fra Marvel historien. Den viktigste er når Silver Surfer kommer som Galactus` herold til jorden og litt senere Galactus selv. Utfallet av disse møtene blir litt annerledes enn det som skjedde første gang. Denne serien er virkelig morsom også på en ond måte. Som når Peter Parker sitter og sutrer over at han spiste både Mary Jane og tante May eller når Bruce Banner får fordøyelsesbesvær av noe Hulk spiste. Sean Phillips tegninger er som vanlig fantastiske og han tegner Marvel Zombier som om han aldri hadde gjort noe annet. Arthur Suydam, som har vært en av mine helter siden jeg først leste noe av ham i Epic 1983-84, har tatt klassiske Marvel covere og zombifisert dem på en mesterlig måte. Denne serien er det første originale Marvel har tort å gjøre med sine superhelter siden glansdagene. Det å se Black Panther som en godt gjemt nistepakke eller en halv Iron Man gi ordre er en sann svir. Marvel Zombies har til nå blitt 5 miniserier, en crossover med Army of Darkness, en one shot og en prequel. Igjen har har Kirkman lykkes med zombier og det er bare å glede seg til en får lest disse.

Ingen kommentarer: