torsdag 2. desember 2010

Laughing with fear in my eyes (fritt etter Ultravox)

Siden det nå er blitt desember hadde jeg tenkt å skrive om noe koselig, men sånn ble det bare ikke. Får heller huske å gjøre det når en er kommet mye nærmere jul. I dag tenkte jeg å skrive litt om en av mine definitive favorittkarakterer. Jeg vet ikke helt hvorfor, siden jeg prøver å være snill og er altfor feig til å gjøre noe galt, men The Joker har fascinert meg siden jeg var 8-9 år gammel.The Joker hadde sin debut i Batman nr. 1940, men etter 60-årenes tv-serie og den totale raseringen av alt Batman tok Denny O`Neil og Neal Adams på seg oppgaven å restaurere denne karakteren til gammel storhet. Det klarte de og mer til. Han hadde i 1975 sin egen serie som kun varte i 9 hefter(like så greit, her var han igjen mer narr enn overjordisk sinnsyk forbryter). The Joker er for øvrig den eneste som lenge hadde klart å drepe en av The Boy Hostages(Joker`s navn på Robin og det skjedde i Death in the Family), men Jason Todd sneik seg oppi Ra`s al Ghul`s Lazarus Pit og dukket senere opp som The Red Hood nr. 2. Av og til kan gjenbruk bare bli for irriterende. Alan Moore`s The Killing Joke er en glimrende serie, men det var først når en hadde fått vite forhistorien til The Joker at en innså hvor unødvendig det var å kunne noe om den. Den beste portretteringen av Joker må det være Grant Morrison og Dave McKean som står for i Arkham Asylum. Etter sigende den som Heath Ledger brukte som inspirasjonskilde for rollen i The Dark Knight og som igjen var ganske imponerende. I motsetning til Jack Nicholson som spiller seg selv for n`te gang i den fra 1989. I forkant av disse to filmene ga DC ut samlinger. I 1988 kom The Greatest Joker Stories Ever Told og i 2008 The Joker-The Greatest Stories Ever Told. Jeg kjøpte den første utgaven og presterte å legge den øverst i en sølepytt samme kveld. Den ble aldri den samme. I 2008 utgaven har en kuttet ned på sideantallet og det er færre av de gamle historiene med. Selvfølgelig er Batman nr. 1 inkludert. En får derimot tre historier skrevet av Paul Dini, som jeg leste en anmelder mente er den beste forfatteren av Batman de siste 20 årene. De er tegnet av John Byrne(Batman Adventures), Alex Ross(Batman : Black and White vol. 2) og Don Kramer(Detective Comics). Videre får en med Jeph Loeb og Tim Sale`s The Long Halloween nr. 4 og Loeb/Jim Lee`s Hush nr. 7. Med Have Dreadful Birthday, Mr Joker gir Len Wein og Walter Simonson oss innsikt i hvordan The Joker ville ha planlagt sin egen bursdagsfeiring. Også til slutt det beste med begge samlinger The Laughing Fish og Sign of the Joker av Steve Englehart og Marshall Rogers. En kan gjøre som en vil, men denne samlingen bør en finne tid til å lese. Det er forresten litt jul i forbindelse med denne også. Siste historie, Slayride, har The Joker som julenisse og Robin som tilhørergissel.

Ingen kommentarer: