fredag 21. september 2012

Hva jeg vet om et tema trenger ikke være spesielt mye, men noe vet jeg ..... (1)

Det er nå snart 20 år siden DC startet imprinten (det er faktisk lov å bruke dette ordet på norsk og det er et merkenavn forlag bruker på spesielle utgivelser) Vertigo i 1993. I dette tilfellet var det slik at DC samlet de utgivelsene som ikke helt passet inn i DC universet. Disse var The Sandman (Neil Gaiman), Hellblazer (Garth Ennis), Swamp Thing (Nancy A Collins), Animal Man (Jamie Delano), Doom Patrol (Rachel Pollack) og Shade, the Changing Man (Peter Milligan). Navnene i parentes er de som skrev seriene når disse gikk over til å bli Vertigo utgivelser. Fire britiske og to amerikanske forfattere.
Collins hadde i hovedsak skrevet Horror Fiction (flere bøker med vampyrer i hovedrollene) før hun startet med tegneserier og Pollack som var mer inne i det alternativt New Age inspirerte. Hun har bl.a. skrevet flere bøker om Tarot. Begge disse var altså nykommere når det gjaldt tegneserier. Collins gjorde et seriøst forsøk på å føre Swamp Thing tilbake til det Alan Moore og Rick Veitch hadde gjort tidligere og som senere forfattere hadde gått seg bort i skoddeheimen med. Hun lyktes vel ikke 100 % med dette, men her skal jeg ikke være altfor skråsikker siden jeg har lest altfor få av heftene hun skrev. Og de jeg fikk lest var det ikke mye å utsette på(okay, litt var det).
Pollack overtok Doom Patrol med nr. 64, rett etter Grant Morrison`s siste nummer (63) og det skulle ha vært en umulig oppgave. Vel, Pollack tok fatt og gjorde Doom Patrol helt til sin egen. Det ble en serie hvor feminisme, mystisisme og litt annerledes seksualitet var noen av de elementene som ble viktige. Ikke at Morrison ikke hadde sære ideer, men de var ofte av det abstrakte slaget. Pollack gjorde det hele mer «jordnært». Disse heftene har jeg lest og hadde det ikke vært for at tegneren Ted McKeever kom med som tegner ville jeg ha kuttet ut serien lenge før den ble nedlagt med nr. 87. Og her er det muligens den konservative tegneserienerden som ytrer seg. Den som har en medfødt skrekk for alt som er nytt og virkelig annerledes. Det er også lenge siden jeg leste dem og det har ikke skremt meg fra å kjøpe andre serier skrevet av Pollack.
Shade, the Changing Man ble skapt av Steve Ditko (The Amazing Spider-man, Doctor Strange og mye mer) tilbake i 1977. Serien ble ingen stor suksess og gikk fra å ha sin egen serie til å bli medlem av en superheltgruppe, Suicide Squad. Helt inntil Milligan valgte å skrive en månedlig serie om denne karakteren i 1990. Og som de andre britene før ham gjorde han sin helt egen vri. Tegneren var Chris Bachalo som senere ble en av disse som fikk enorm berømmelse ved å tegne X-Men titler hos Marvel (bl.a. Generation X som ble skapt av ham og Scott Lobdell). Både Shade og Animal Man er serier jeg får komme tilbake til siden (det begynner å bli noen av disse). Neste innlegg skal jeg skrive om de seriene som først ble lansert på Vertigo i perioden 1993-95.

Ingen kommentarer: