lørdag 19. november 2016

Når en nærmest har bestemt seg for ikke å bli positivt overrasket og det allikevel skjer

Siden jeg nå først har nevnt tv-serier basert på tegneserier og da spesielt utgitt på Vertigo, er det jo ytterligere to. Disse er iZombie (Chris Roberson/Mike Allred), som jeg ikke skal skrive om nå, og Lucifer. Denne versjonen av lysbringeren dukker første gang opp i Sandman nummer fire, A Hope in Hell, og finner sin endelige form i første del av samlingen Season of Mists. Hvor Morpheus er behjelpelig med å skjære av vingene hans. Og hvor han overlater jobben med å holde helvete åpent til alle tider til andre. En kort periode som strandboms og så settes kursen til Los Angeles. Her åpner han nattklubben Lux. Det er her tv-serien starter.

Og handlingen i denne følger et visst spor. En ung kvinne blir funnet myrdet utenfor Lucifers etablissement og han har også bidratt til hennes berømmelse. Dette fører til at han ønsker å ta del i politiets etterforskning. Med det som ennå er igjen av hans spesielle evner er han et oppkomme når det kommer til helt alternative løsninger. Hans nye uoffisielle partner blir detektiv Chloe Decker. Hun er småbarnsmor, med en datter, og Morgenstjernen får med henne tydelig vist at det var hans motpart som sa dette om at de små barn skulle komme til ham. Mazikeen har blitt demonisk god bak baren i Lux. Videre er det en engel som går rundt og har en agenda, men hva det resulterer i må en vente til sesong to for å finne ut av.

Nå er det litt underlig at skaperne av tv-serien har valgt, inntil videre, å se bort fra alt det glimrende Mike Carey skrev i serien Lucifer. Med god hjelp av tegnerne Peter Gross og Dean Ormston. Hvor Carey`s historier til tider NESTEN kunne sammenlignes med Gaiman`s i Sandman. Så er det også kommet en ny serie med navn Lucifer på Vertigo, skrevet av Holly Black (med nummer 13 overtar Richard Kadrey kjent fra Sandman Slim bøkene) og etter sigende inspirert av tv-serien (den er mye bedre enn som så). Tv-serien er kanskje ikke den beste jeg har sett, men allikevel storkoste jeg meg når jeg så disse første tretten episodene av serien. Om ikke annet har de nesten fått til Lucifers karakter slik jeg så den for meg. Og da er det ikke annet å gjøre enn å se frem mot sesong to.

Ingen kommentarer: