søndag 18. mars 2012

For en håndfull avsnitt til (2)

For lengre enn litt siden leste jeg en del krim, men ettersom resten av de rundt meg startet å lese mer, leste jeg selvfølgelig mindre. Jeg ser mindre krim på film og tv også. Det eneste mediet hvor krim er en betydelig andel av hva jeg får med meg er tegneserier. Og det er da jeg begynner å lure. Jo Nesbøs bøker har jeg latt stå urørte og det samme med de tre i Stieg Larssons Millenium trilogi. Av de tre har jeg motvillig sett den første svenske filmatiseringen og fant plotet hårfint fra å være fullstendig latterlig. Det frister heller ikke å se den amerikanske versjonen selv om det er David Fincher som regisserer. Når jeg da finner ut at Vertigo skal gi ut de tre bøkene som grafiske romaner blir jeg mer oppgitt enn vanligDen som har tatt på seg å adaptere Jenta som lekte med ilden til tegneserie er den skotske krimforfatterinnen Denise Mina. Hvis tidligere serier inkluderer Hellblazer nr. 216-228 og Vertigo Crime: A Sickness in the Family. Ingen av disse er vel å regne for klassikere, men bør allikevel leses. Tegnerne er argentinske Leonardo Manco mest kjent fra de 45 Hellblazer heftene han tegnet (inklusive de Mina skrev) og den grafiske romanen Hellblazer: All His Engines skrevet av Mike Carey og Andrea Mutti som tegnet Vertigo Crime: The Executor skrevet av Jon Evans.
Og da blir vel overgangen til nettopp Vertigo Crime serien nesten knirkefri. Av de 10 første bøkene i denne serien har jeg vel skrevet noe om alle. De to siste er 99 Days skrevet av Matteo Casali og tegnet av Kristian Donaldson. Her er vi i dagens Los Angeles og hovedpersonen er politidetektiven Antoine Boshoso Davis som 12 år tidligere befant seg på den siden som ikke ble slaktet i Rwanda. Etter å ha flyktet fra ugjerninger han observerte og deltok i har han endt opp med å bli et reformert menneske. Da er det at en seriemorder slår til og starter å myrde mennesker med en machete og fortiden synes umulig å unnslippe fra.
Cowboys har to hovedpersoner. Det er Tim Brady og Deke Kotto. Begge er politimenn og familiemenn som jobber undercover og de treffes til slutt, egentlig helt i begynnelsen av historien, i en nattklubb hvor en skuddveksling ender med at den fargede Kotto er blitt drept. Her er det snakk om to uavhengige etterforskninger som vikles inn i hverandre og to politimenn som etter hvert har problemer med å finne ut av hvilken side de egentlig tilhører. Det er snakk om skatteunndragelser, narkotika og tilhørende kriminalitet. Hvorfor historien starter med slutten vet jeg ikke og ikke heller om det var et sjakktrekk. Forfatteren Gary Phillips har skrevet en rekke bøker og for ikke lenge siden leste jeg hans mye bedre serie High Rollers(denne tegnet av Sergio Carrera). Tegneren av Cowboys er Brian Hurtt. Jeg leste et eller annet sted at DC legger ned Vertigo Crime serien og jeg ble ikke veldig lei meg når jeg fikk vite det. Hver ny utgivelse har blitt litt mer meningsløs og disse forsøkene på å lage moderne noir serier viste vel også hvorfor denne retningen innen krim fikk et tilbakeslag allerede på 50-tallet. At flere forfattere med minimal erfaring med tegneserier fikk i oppgave å skrive historier kan vel og være en faktor. Også har jeg gått i metning. De fleste av disse 12 historiene står seg godt alene, men når de leses som serie mister de noe. Den eneste av disse jeg har kjøpt selv er Ian Rankin`s Dark Entries og det mest fordi John Constantine har hovedrollen.

Ingen kommentarer: