fredag 19. desember 2008

De mislykkede superheltene 1


Jeg har alltid hatt sansen for superhelter. Ikke fordi jeg ville være lik dem, men fordi de var så fjernt fra den virkelige verden. Når en er liten og småfeit trenger en å drømme seg bort. Tidlige serier jeg husker er Rommets Helter tegnet av Mike Grell, 1975 årgangen med Supermann, Lynvingen/Batman tegnet av henholdsvis Jim Aparo og Neal Adams og i 1978 når Marvel-seriene endelig kom på norsk igjen og i farger. Jeg aner ikke hvor mange superheltserier jeg har lest opp gjennom årene, men det er en god del. Av en eller annen grunn er de ikke like spennende nå.


En superheltserie som er like interessant nå, som da den kom i 1988, er Doom Patrol skrevet av Grant Morrison.Doom Patrol dukket første gangen opp i 1963 i bladet My Greatest Adventure og ble lansert som den første superheltgruppen bestående av, for å si det på nynorsk, misfits. Det kom rundt 35 hefter før hele Doom Patrol døde i 1968. Litt av dette ble og utgitt på norsk. Så spoler vi frem til 1987 og gjenoppstandelsen er et faktum. Paul Kupperberg var forfatteren og alt han rører ved blir ikke til gull. Etter 18 hefter var det duket for en ny forfatter og ,den da 28 år gamle, Grant Morrison var den foretrukne. Han hadde tidligere erfaring fra Marvel UK og 2000 A.D. Og han hadde allerede gjenopplivet Dc`s Animal Man. Herfra skulle superheltgenren aldri bli den samme …..

Ingen kommentarer: