torsdag 3. september 2009

Så var tiden kommet for (igjen !) å bli misunnelig på svenskene (2)


Et eller annet sted tidligere i bloggen har jeg skrevet noe om svenske tegneserier. Så i dag tenkte jeg at jeg kunne fortsette med det. Denne gangen skal jeg skrive om tegneserieskaperen Peter Bergting. Han er født i Åmål (det er noe kjent med det navnet) i 1970. Foruten å lage tegneserier har han laget illustrasjoner for en rekke svenske og internasjonale forlag. Han har også laget illustrasjoner til en rekke rollespill, hvor det mest kjente kanskje må være Vampire the Eternal Struggle. Sammen med konen Sofia Bergting lager han den seks binds fantasyserien De Dødes Rike.


http://www.bergting.com/


Så til tegneseriene. I 2006 tegnet og skrev Bergting serien The Portent. Det kom fire hefter på Image Comics. Noe som må sies å være ganske spesielt. Jeg kjenner i hvert fall ikke til mange andre skandinaver som har fått noe utgitt på Image. Når en så får vite at dette var debuten hans som tegneserieskaper må man bare bli imponert. Serien ble utgitt samlet og under navnet The Portent Jærtegn 1 : De dødes rike av nå nedlagte Seriehuset forlag i 2007. Forordet var skrevet av ingen ringere enn Michael Wm Kaluta (han har jeg og så vidt nevnt tidligere i bloggen). Når Mike Mignola kaller serien en av de aller beste fantasytegneseriene han har lest, vet en at Bergting har gjort noe riktig. Historien i The Portent er om en døende verden og vår helts forsøk på å redde den, kan det virke som. I denne verdenen vandrer guder og demoner blant folkeslagene som ennå bebor denne verdenen. Sånn som jeg ser er dette en annerledes fantasyserie. Glimrende tegnet og fortalt av Bergting.


Den andre serien biblioteket har med Bergting er Gjengkrig 145 (den er på svensk så ergo har den en tittel med tødler og sånn). Den er skrevet av forfatteren og advokaten Jens Lapidus. Han har tidligere skrevet de to kriminalromanene Cash og Aldri Fucke Opp som begge er utgitt på norsk. Gjengkrig handler pussig nok om en gjengkrig i den delen av Stockholm som har postkode 145. Det hele starter med at Jivan blir voldtatt av sin beste venns bror. Hun tar kontakt med sin storebror Mahmud som råder henne til å anmelde forholdet, men som allerede tenker på mulige måter å hevne dette. Dette blir startskuddet for en blodig konflikt. Jeg har ikke fått lest hele serien enda, men det jeg har lest er utvilsomt jyssla bra. Så delvis ulest vil allikevel anbefale denne på det varmeste og selvfølgelig også The Portent (som jeg har lest).

Ingen kommentarer: