mandag 16. august 2010

Have you ever danced with the devil by the pale moonlight (2)

Det har vært frihelg og jeg har benyttet anledningen til å lese om den mørkeste delen av menneskehetens skyggeside. Vel, dette er hva seriene Grendel : Behold the Devil, tegnet og skrevet av Matt Wagner selv, og Grendel : God and the Devil, skrevet av Wagner og tegnet av John K Snyder III, setter seg fore å beskrive. Så begynte jeg på Grendel : Devil`s Reign, men leste isteden James Robinson/Teddy Kristiansens Grendel Tales : Four Devils, One Hell om igjen og denne serien er ikke det grann lysere, med unntak av noen få tilfeller av beksvart humor.
I forrige innlegg nevnte jeg at jeg hadde rundt halvparten av Grendel utgivelsene og da innså jeg plutselig at Amazon var et greit sted å skaffe det jeg manglet. Hvilket jeg faktisk gjorde og nå mangler jeg kun seks hefter for å få Grendel og Grendel Tales komplett. Nå vet jeg at dette er noe som bare har interesse for meg, men jeg klarte ikke å la være å nevne det. Når det kommer til å kjøpe inn flere samlinger av disse to seriene til biblioteket er det noe som får vente litt. Med ett unntak har de ikke sprunget av hylla, men fått lov til stå godt glemt. Hunter Rose er den opprinnelige Grendel og han fungerte i en periode som en kriminell supernova. Implosjonen kommer som en følge av at hans myndling og adoptivdatter, Stacy Palumbo, forråder ham til hans nemesis, Argent the Wolf. Bare for å ha sagt det så blir en kort oppramsing av denne historien både i overkant melodramatisk og til tider svulstig. Stacy Palumbo opplever ikke mange øyeblikk av lykke etter Hunter Rose/Grendel`s død. Et katastrofalt ekteskap fører til at hun føder en datter, gir henne bort til adopsjon og etter dette tilbringer hun resten av tilværelsen på et sanatorium for de kondisjonerte. Dette blir beskrevet i Grendel : Devil`s Child. Denne er skrevet av Diana Schutz, Wagner`s svigerinne og redaktør for Grendel siden Comico, og tegnet av Tim Sale. Sale har for øvrig tegnet en rekke Grendel serier. Devil Child kom først i 1999 og blir dermed bindeleddet mellom Hunter Rose og Grendel serien.



Reisen tiltaler meg
Utgangspunktet er allikevel
Mer forlokkende
Enn destinasjonen

Ingen kommentarer: