søndag 5. september 2010

Noe skal en skrive om i helgen òg Del 2

Etter å ha lest disse heftene slo det meg hvor forskjellige disse var fra samtidige amerikanske serier som var ment for et tilsvarende publikum. Ved og ikke å undervurdere sine lesere hadde disse britiske serieskaperne skapt noe helt nytt. Med beisk samfunnssatire, ironi og intelligente historier kan en nesten si at Judge Dredd var for tegneserier hva punken var for musikken. Siden han første gang dukket opp i 1977…..(skapt av forfatteren John Wagner og tegneren Carlos Ezquerra). I motsetning til denne kortvarige og ikke altfor minnerike parentesen i musikkhistorien har Judge Dredd i høyeste grad vært til stede frem til i dag. Kanskje i en mer utvannet utgave nå enn for 25-30 år siden med det utall av historier som har vært publisert. Allikevel er det grunn til å glede seg til den nye filmen, Judge Dredd, som har premiere i 2012. Ansvarlig for manus er ikke ukjente Alex Garland(The Beach og 28 Days Later). Etter Atlantics forsøk på å utgi Judge Dredd fulgte Bladkompaniet opp med tre Judge Dredd utgivelser i Magnum Presenterer i 1990-91. I 1991 ga de også ut 4 hefter i det som var ment å bli en ny serie med Judge Dredd i farger. Det var flere feil valg de gjorde med denne. Verken tegnerens, Ian Gibson(The Ballad of Halo Jones), middelmådige innsats eller at historiene savnet enhver form for kontinuitet gjorde det ikke enklere å selge serien til et publikum, som var rimelige likegyldige til hele karakteren i utgangspunktet. X-9 Spesial trykket også noen episoder av Judge Dredd på denne tiden. Disse var fra avisstripen og igjen tegnet av Gibson. Jeg liker virkelig ikke Gibson`s versjon av Judge Dredd. Den eneste tegneren av serien jeg misliker mer er Ron Smith og begrunnelsen for det er viet et eget innlegg. Dette var i alle fall alt hva som er utgitt på norsk av favorittfascisten. For min egen del hadde jeg på slutten av 80-tallet virkelig begynt å få sansen for Judge Dredd og alt det andre jeg kom over fra 2000 AD. Jeg kjøpte og leste det jeg fant og hadde egentlig tenkt å gi noen korte oppsummeringer av de viktigste historiene som fulgte de to jeg har nevnt. Siden det bare er 6 dager igjen til neste arbeidshelg får det vente til da.

B.M.

Ensom sjakkspiller
søker
Pasjonert ludoentusiast

Ingen kommentarer: