fredag 15. juli 2011

Forglemmelsen 2

Dark Horse Presents var (og er igjen blitt) en antologi serie en burde ha muligheten til å få lest. Her var det bl.a. at Paul Chadwick`s Concrete, Mike Richardson`s The Mask og Frank Miller`s Sin City først ble publisert. Det var for øvrig den første tittelen forlaget Dark Horse ga ut. Jeg startet å kjøpe denne serien rundt hefte nr. 70 og fortsatte til sånn rundt nr. 130. I løpet av den tiden fikk jeg en god del store leseropplevelser, men grunnen til at jeg nevner DHP er at det var her jeg første gang leste en serie tegnet av Frank Quitely. Serien het Blackheart, var skrevet av Robbie Morrison (skrev også Quitely`s debutserie for et stort forlag Shimura i 2000 AD i 1993) i DHP 91-93 og handlingen tok plass i Sør-Statene tidlig på 30-tallet (den ble for øvrig trykket i X9-Spesial noen år senere). Hvor den fargede hovedpersonen muligens har solgt sjelen sin til den eneste seriøse kjøperen i markedet. Nå har jeg ikke tenkt å ta for meg alt det den briljante Quitely har gjort, men bare nevne en serie. Det er hans og Grant Morrison`s trehefters miniserie WE3 som kom på Vertigo i 2004 og siden er kommet i samlet utgave. Enda en av disse seriene jeg ikke tok meg tid til å lese når den kom. Og grunnen til det må ha vært at jeg syntes den så for corny ut. Morrison og Quitely har en skotsk konspirasjon sammen med formålet å bringe kvalitet til folket. Og en kan si at de har lykkes til en viss grad. En annen ting en kan nevne er at mens Morrison skrev Animal Man ble han en overbevist vegetarianer. Og med denne serien kan det være at han mener dyr har rettigheter også. Historien kan sies å være en oppdatering av Richard Adams` Pesthundene. En hund, en katt og en kanin blir bortført fra eierne i den samme lille byen. De blir så en del av et topphemmelig våpenprogram og får ting innoperert i hjernen og utstyres med dødbringende rustninger. Når prosjektet skal legges ned og dyrene destrueres blir de gitt muligheten til å flykte. Mer enn dette vil jeg ikke fortelle om serien. Det som er sikkert er at Morrison overlater til Quitely, i mye større grad enn vanlig, å fortelle historien. Og Quitely gjør det på en så utmerket måte at jeg fattes ikke ord til å beskrive det. Innholdet er alvorlig og formidlet på en så overbevisende måte at en kunne finne på å melde seg inn i PETA. Og jeg har lagt inn bestilling på Action Comics nr. 1 som kommer i slutten av august.

2 kommentarer:

Ole M. Olsen sa...

Hei.

Dette er egentlig ikke en kommentar til det aktuelle blogginnlegget, men mer en frekk forespørsel om tips. :-)

Jeg oppdaga denne bloggen i dag (!), og har sittet og lest og kost meg her på jobben i dag. Jeg ser jo at du har en lignende interesse for tegneserier som meg sjøl, og også en lignende historie - helt tilbake til steinalderen på 70-tallet.

Forskjellen er at jeg for allerede altfor mange år sida (midt på 90-tallet) av forskjellige ramla av mine månedlige innkjøp av amerikanske tegneserier, og deretter mest har kjøpt trade paperbacks ved ujevne anledninger (pluss mer eller mindre tilfeldige løsnummer - og, skal jeg innrømme, innimellom store bunker med back issues - når jeg har vært så heldig å være på et sted selger slikt).

Jeg har nå VELDIG lyst til å gjøre alvor av tankene om å begynne å lese i hvert fall et mindre knippe blader igjen på jevnlig basis (vi snakker nok hovedsakelig Marvel og DV), men til tross for noen dagers iherdig googling, sliter jeg litt med å finne et sted å få dem rimelig fra.

Prisen på VARENE er ikke noe problem å finne rimelig, det er verre med shipping. Prisene dere ser ut til å ligge enten litt i overkant, eller så kan de ikke fortelle meg hvor mye det vil komme på før jeg har lagt inn ordren.

Jeg har overhodet ikke noe problem med å forholde meg til ei sjappe i USA så lenge de kan tilby meg rimelig shipping. Skandinavia/Europa går like bra, det, naturligvis. Norge hadde sikkert vært mest praktisk, og den sedvanlige oppskrudde kursen hadde antageligvis blitt oppveid av rimeligere frakt, men jeg finner jo ikke en kjeft i Norge jeg kan få tak i annet enn TPBs fra lenger.

Ettersom du åpenbart får tak i dine jevnlige doser tegneserier, tenkte jeg at jeg kunne være frekk nok til å spørre om du kanskje hadde noen tips til meg... :-)

I så fall: På forhånd hjertelig takk!

Ole

Lars Gundersen sa...

Tar litt tid å svare siden jeg har ferie og ikke tilgang til nettet. Når det kommer til nye hefter har jeg abonnement hos Outland og får vel prosenter i avslag ? Når det gjelder det å kjøpe på nettet er det noe jeg gjør særdeles sjeldent. Et nettsted jeg kan anbefale er Bud Plant

http://budsartbooks.com/

Her har de masse bra nytt og gammelt til en billig penge. Et sted hvor de har nesten alt er Milehighcomics

http://milehighcomics.com/

Her er det og billig og et fantastisk utvalg av eldre hefter. Hvordan det er med priser for å dem tilsendt er jeg litt usikker på, men håper at dette allikevel kan være til litt hjelp.