tirsdag 28. oktober 2014

Noe var faktisk bedre før (7)

Så ble det slik at interessen avtok en smule. Mine innkjøp ble mere tilfeldige og når en gikk inn i 2000-talllet var de nesten opphørt. Da var det at Grant Morrison overtok ansvaret for alt som hadde med Bruce Wayne og hans nærmeste å gjøre. Han introduserte Damien, en karakter som bokstavelig så dagens lys på slutten av Batman: Son of the Demon (Barr/Bingham). Dette var en karakter skapt for å mislikes (nå ble en etter hvert kjent med en mer nyansert ung mann) og at hans eventuelle senere bortgang ikke ville vekke protestene Jason Todd`s gjorde i sin tid.
Etter mye om og men endte vår helt (Batman) opp med å bli ormemat. Nå var det ingen som på alvor trodde at DC skulle la han være død lenge. Og så var det vel at siden Superman`s død nesten 15 år tidligere så var pr effekten nesten borte. Mens Batman var missing in action overtok Dick Grayson rollen som Batman. Dette ble beskrevet av Grant Morrison i de 16 første heftene av nystartede serien Batman and Robin. Etter en forferdelig start ble dette faktisk den siste serien med Batman jeg har satt pris på.
Morrison gir seg med Batman og Scott Snyder (American Vampire) overtar som forfatter av hovedtittelen, Batman, i 2011. Han hadde tidligere skrevet Detective Comics. Det går så langt tilbake som til Swords of Cerebus 2 hvor Sim nevner Marshall Roger`s sin teori om at Batman er like gal som de han bekjemper. Hadde det ikke vært for at han valgte å være på det godes side ville det ha ventet celle på Arkham for ham og. Miller gjør ham mer psykotisk og Morrison og så Snyder gjør ham faktisk verre enn de han bekjemper. Et eksempel er fra den nedlagte bloggen Too busy thinking about my comics (les: her).
Av det som er kommet etter relanseringen med The New 52 i 2011 har jeg kun kjøpt samlingen av crossoveren Night of the Owls. Jeg fikk den billig og snart et år senere har jeg vel lest rundt 20 sider. En kan vel si at det å miste interessen for Batman skyldes min jeg har innsett at jeg er for gammel til å lese slike serier, men da vil jeg bare si at Mark Waid`s versjon av Daredevil (også Bendis og Brubaker`s) er bedre lesestoff enn Batman har vært på lang tid. En annen ting er å måtte sammenligne Lynvingen og Batman frem til tidlig 90-tall med det monsteret vi nå skal forstå som en helt for vår tid. Nei, noe var vitterlig bedre før!!

Ingen kommentarer: