fredag 7. desember 2018

Julekalender: Luke 11



Rene Goscinny/Albert Uderzo: Asterix


Etter jeg hadde lært å lese, og innsett at Donald Duck & co inneholdt altfor få Disney-klassikere av Carl Barks, kom denne serien meg til unnsetning. Hvor jeg brukte hele ukelønnen på 5 kroner og allikevel måtte sponses for å få kjøpt et album i serien. Hvor jeg ennå har det første jeg kjøpte og som ennå henger sammen bare av gammel vane. Disse galliske krigerne som står i mot den imperialistiske overmakten (og hvor det ikke var noen tilfeldighet at Folkeaksjonen Nei til Eu ga ut et hefte forbausende likt denne serien). Hvor det universalt morsomme blir fortalt og det aldri ble plumbt eller dumt. Hvor dette humoristiske fyrtårnet som er Else Michelet var oversetteren og en bedre gave har aldri kunnet bli gitt et barn som meg.

Ingen kommentarer: