mandag 17. desember 2018

Julekalender: Luke 25


Neil Gaiman/Diverse: The Sandman


I dag er det julaften og det vil forhåpentligvis bli en dag med familie, god mat og pakker. Den beste julaften jeg har feiret var en dag i september i 1992. Da mottok jeg de fire første trade paperbackene i serien The Sandman. På denne tiden hadde jeg kommet frem til at jeg var blitt for gammel for denne barnlige interessen for tegneserier. Horer, hasj og gammeldans burde synes viktigere. Grunnen til at jeg hadde bestilt dem var allikevel en nysgjerrighet for hva som var spesielt med denne serien. Vel, hva var det egentlig? Jo, en startet med Preludes and Nocturnes og leste seg frem til 24 Hours. Og tegneserier ble aldri det samme igjen.  Videre frem til The Beating of Her Wings, som også er første historie i bok 2, og fikk en ytterligere bekreftelse på at dette stemte. Bok nummer tre, Dream Country, og kattenes nært forestående revolt, Shakespeare og hvor han virkelig fikk inspirasjonen til å skrive En midtsommer natts drøm og selvmorderskens takknemlighet for Death`s miskunn. Og med Season of Mists, Lucifer, og hans vrangviljede gavmildhet. Og ennå var det så mye igjen å lese. En av de beste gavene jeg har gitt meg selv og som fortsetter å gi.

Annet å lese: Alt av Gaiman


Ingen kommentarer: