lørdag 10. august 2013

And the mouse police never sleeps (3)

En av de seriene jeg rakk å lese før den altfor korte ferien min tok slutt var Mouse Guard: Legends of the Guard. Hvor skaperen av Mouse Guard, David Petersen, inviterte en rekke serieskapere til å lage korte historier lagt til dette universet. En av disse var Gene Ha. Han er vel mest kjent for sitt samarbeide med Alan Moore på serien Top 10, men jeg husker han best som tegneren av nr. 1 i James Robinson`s fire hefters miniserie, Shade, fra 1997 (også har jeg to av de fire heftene i den ganske inkjevetta miniserien Oktane skrevet av Gerard Jones,har aldri helt hatt sansen for den mannen) og utgitt på Dark Horse i 1995). Ha har gjort en rekke andre ting utenom disse eksemplene, men det får en ta en annen gang.
Mark Smylie, grunnleggeren av forlaget Archaia som utgir Mouse Guard og som nå er blitt kjøpt opp av Boom Studios, er også representert. Hans serie Artesia har blitt nevnt tidligere i bloggen. Guy Davis har, blant en mengde annet, skrevet og tegnet den glimrende serien The Marquis(også nevnt tidligere). Jason Shawn Alexander`s gjennombruddserie var Queen and Country og skrevet av Greg Rucka (finnes på biblioteket). Den siste av tegnerne jeg kjente til før jeg leste denne serien var Ted Naifeh. Han tegnet de seks først heftene av den fornøyelige Goth/Horror/Fantasy/Romance serien Gloomcookie skrevet av Serena Valentino (biblioteket har denne nesten komplett).
Så var det den samlingen jeg skulle skrive om. Handlingen her starter en mørk kveld 1154. Tre år etter de to tidligere samlingene med Mouse Guard jeg allerede har skrevet om. Stedet er June Alley Inn og innehaversken kommer med en uventet beskjed til de få stamgjestene som ennå befinner seg i lokalet. De får en uke til å gjøre opp for seg m.h.t. hva de skylder etablissementet, mens den som forteller den historien innehaversken finner mest underholdende vil få sin gjeld ettergitt.
Det er et variert knippe historier en blir fortalt. Gjennomgangstemaet er tapperheten en finner hos mus generelt. Det være seg om de kjemper mot rev og hauk, blir trampet ned av en reinsdyrflokk eller hjelper en løve med en lumsk torne i poten. Og det som binder disse historiene sammen er historien fra vertshuset tegnet av Petersen selv. Nå var jeg ikke udelt begeistret for Mouse Guard første gangen jeg leste den, men den vokser seg større og nå ser jeg virkelig storheten hos Petersen. Legends er ikke like bra som originalen og er dog en nesten fullgod erstatning mens en venter på neste avsnitt i sagaen om The Mouse Guard.

Ingen kommentarer: