Det var tre historier med The
Joker som var med på å prege Batman på 80-tallet. Disse var: Jim Starlin/Jim
Aparo, Mike DeCarlo: A death in the family (utgitt på norsk i Batman nr. 8,
1990), Grant Morrison/Dave McKean: Arkham Asylum og Alan Moore/Brian Bolland:
The Killing Joke (utgitt på norsk i Inferno nr. 10, 1999). Det var selvfølgelig
en historie til, men den kommer jeg tilbake til i et annet innlegg.
Så for å begynne med den
første først. A death in the family ble utgitt i Batman 426 til 429, 1988-89.
Robin, The Boy Hostage som The Joker også kaller ham, er ikke lenger Dick
Grayson. Han har sagt opp jobben for å bli Nightwing. Den som har overtatt hans
plass er Jason Todd. En mer uregjerlig karakter enn Grayson og han ble snart
upopulær hos en del av fanskaren. Når han så finner ut at hans mor ennå er i
live frasier han seg alt ansvar for å kunne finne henne. Hun samarbeider med
The Joker og denne tar ham til fange. Så får DC ideen om at de skal holde en
avstemming per telefon, før internettet, og la leserne avgjøre om han skal leve
eller dø. Med et knapt flertall blir avgjørelsen tommelen ned for Jason. Selv uten
dette grusomme utfallet er dette en serie jeg aldri har likt. DeCarlo ødelegger
Aparo`s tegninger og Starlin har skrevet mere inspirerte historier enn dette. Det
eneste positive å si er at Mike Mignola tegnet coverne. Allikevel en viktig
hendelse når det kommer til The Joker.
Arkham Asylum: A serious house
on serious earth kom ut i oktober 1989. Da var jeg arbeidsledig og fullstendig
raka fant. Allikevel fant jeg pengene til å kjøpe den innbundne utgaven av
denne serien med en gang den kom ut. Hvis en ville ha den heftede måtte en ha ventet
minst et halvt år. Den var i tillegg verdt hver eneste krone. En hadde aldri
sett The Batman og spesielt The joker slik tidligere. Bare for å gi et hint om
hvor annerledes det var. Heath Ledger`s The Joker i The Dark Knight er basert
på denne utgaven av The Joker og hans versjon virker som den er proppet full av
valium. Historien er at pasientene på
Arkham har gjort opprør og tatt personalet som gisler. Deres hovedkrav er at
Batman, uten hjelpemidler og utstyrsbelte, skal overgi seg til dem. Samtidig
blir vi fortalt historien om han som grunnla asylet og hans ferd ned i den
malstrømmen som ble hans egen galskap. Allting stemmer med denne serien og det
er vanskelig å forklare hvor sjelsettende opplevelse det var for en Batman-entusiast
å få lese denne.
The Killing Joke kom ut i mars
1988. Da hadde jeg og resten av de forventningsfulle ventet i to år på at så
skulle skje. Var det verdt ventetiden. Definitivt! Vi blir fortalt en mulig
opprinnelseshistorie til The Joker og denne setter seg fore å bevise at alle
ville gi etter for galskapens frie tøyler bare de blir gitt en forferdelig dag.
En slik dag blir gitt til politimester Gordon. Bolland har vært en av mine
favorittegnere siden jeg leste hans og Mike W Barr`s Camelot 3000 (utgitt på
norsk i Gigant 1-8, 1984 og 1-4, 1985). For så å lese hans Judge Dredd
historier (noen utgitt på norsk i Atlantic forlags 11 nummer av Dommer Dredd
1984-85). Her presterer Bolland over evne og dette ble også det siste store
tegneserieprosjektet han fullførte. Moore er bare sånn passelig fornøyd med
denne serien og det kan vel også skyldes at han jevnt over ikke har så mye til
overs for DC. En må også nevne fargelegger John Higgins fantastiske jobb.
Og dette var altså tre av de
fire virkelige begivenhetene som involverte The Joker på 80-tallet. En kan si
at dette er fremdeles det viktigste i hans historie. Uansett hvor mye
forskjellig som har skjedd senere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar