mandag 19. oktober 2009

En mer utfyllende gjentagelse

Det er ikke mye jeg har å skryte av, og jeg har nå lagt til meg den uvanen at jeg gjentar meg selv, når det kommer til møter med tegneserieskapere, men et av de virkelig store var når Stripburger besøkte Kapittel festivalen i 2003. Stripburger er et tegneseriefelleskap av tegneserieskapere fra tidligere Jugoslavia og store deler av Øst-Europa. Utgivelsene av bladene,bl.a. antologien Stripburger, og administrasjonen ble gjort fra Ljubjana, Slovenia. De hadde ennå ikke rukket å få den internasjonale oppmerksomheten de senere er blitt gjenstand for. De kom til Stavanger etter å ha sittet bortgjemt i et rom i løpet av hele Raptus festivalen i Bergen. Med invitasjonen til Stavanger trodde de at de skulle møte et større publikum, noe de da gjorde i løpet av skolebesøkene de var på. Selve kveldsarrangementet ble besøkt av, hvis jeg husker riktig, to betalende tilskuere. Heldigvis var det en 10-15 tilstede som ikke trengte å betale. Medlemmene av Stripburger så dette som en betinget suksess og det var det aller første tegneserie arrangementet Kapittel festivalen hadde hatt. Lederen for gruppen var også litt av en selger. Han solgte vel Stripburgers samlede utgivelser til biblioteket i flere eksemplarer. Også den serien som ennå er bibliotekets mest leste, men minst lånte, Sexburger.
Blant medlemmene i Stripburger var Danijel Zezelj, kjent for bl.a. X-Men og nevnt tidligere i bloggen, og han var selvfølgelig ikke med. Av de som var med var Alexander Zograf som før dette hadde vært en av serieskaperne i Kitchen Sink`s antologi Flock of Dreamers. Andre bidragsytere her var Jim Woodring (The book of Jim), Rick Veitch og Robert Crumb. Han utga også Hypnagogic Review og hvor han senere laget et nummer fra Stavanger oppholdet. Den som i mine øyne var den virkelige tegneseriestorheten blant medlemmene var kroatiske Darko Macan. Han var da og er en av mine absolutte favorittegneserie forfattere. Det jeg hadde lest av ham til da var Grendel Tales : Devils and Death. Grendel Tales er en videreføring av Matt Wagner`s geniale Grendel syklus. Han har skrevet en rekke av Dark Horse sine Star Wars serier, Tarzan : Carson of Venus, Donald Duck og Hellblazer 144-45. På toppen av det hele fikk jeg autografen på et av de originale Grendel Tales bladene han hadde med seg. Dette har jeg selvfølgelig hengt opp på min private Wall of Fame der hjemme. Samme året var også Lars Fiske og Steffen Kverneland der og viste frem deler av det som ble til boken Olaf G. Christopher Nielsen og Jason (Johan Olav Sæterøy) var og tilstede, men disse skal jeg snakke om i, forhåpentligvis, neste innlegg.

Ingen kommentarer: