onsdag 7. oktober 2009

Grei ut og drøft videre (noe jeg absolutt ikke har vært flink til)

En hadde ikke hatt moderne tegneserier slik de er nå uten den amerikanske eksplosjonen i antall av underground tegneserier og skapere på sekstitallet og nytenkningen de brakte med seg. Den fremste av disse er Robert Crumb. Jeg har lest en liten del av hans samlede produksjon og hva kan jeg si ? Mr Natural, Fritz the Cat og de andre historiene han laget da synes nokså uinteressante nå. Han er en glimrende tegner, dokumentarfilmen Crumb 1994, regi : Terry Zwigoff (Ghost World), om han og brødrene var genial, kona hans (Aline Kominsky-Crumb og deres felles serie Aline & Bob`s Dirty Laundry) kan ikke tegne om det så smalt og hans kjennskap til tidlig blues er imponerende. Allikevel blir det slik at hans posisjon i det alternative miljøet på sekstitallet ikke kan sammenlignes med det han er i dag. Franskmennene elsker allikevel Crumb, men de har jo også geniforklart Jerry Lewis i årtier.


Noen av mine helter fra denne tiden er først og fremst Gilbert Shelton og hans serier The Fabulous Furry Freak Brothers og supermannparodien Wonder Warthog. Disse to seriene er ennå morsomme. Det samme er canadiske Rand Holmes` (1942-2002) The Adventures of Harold Hedd. En jeg gjerne skulle ha lest mer av er S Clay Wilson og hans serier med bl.a. The Checkered Demon. I et av de siste nummerne av The Comics journal var det et lengre intervju med ham og Robert Crumb har nevnt han som en av sine inspirasjonskilder.


Nå har jeg gitt tre eksempler fra tre tiår og som gjerne trekkes frem som noe av det ypperste av hva tegneserier kan være. Det er en haug andre som er like bra og bedre, men jeg har prøvd å snakke om tegneseriehistorikken og hva som er plukket ut som de seriene som har vært viktige for tegneserieutviklingen. Nå har jeg gjort akkurat den samme feilen som gjorde at mine stiler aldri var bedre enn maks 3+ på gymnaset. Siden jeg nå sitter og stirrer på den åpne døren i andre enden av rommet, og det eneste som skiller oss er et nymalt gulv, må jeg heller komme tilbake senere med hva det var jeg virkelig mente.
ALL KRITIKK mottas med takk !!!

2 kommentarer:

Jo sa...

Enten denne artikkelrekken (Grei ut og drøft) skal avsløre hva som er tidenes beste serie eller er ment som en sporadisk gjennomgang av seriehistorien, så savner jeg andre serier enn amerikanske hefteserier. Det finnes viktige og glimrende serier både fra andre land og blant amerikanske avisserier.
Robert Crumb (som har bodd i Frankrike i en årrekke) er til tider genial, mens Aline kan, som du sier, slett ikke tegne. Selv om jeg kan more meg med både Freak Brothers og Harold Hedd, holder verken Shelton eller Holmes det samme nivået som Crumb. Clay Wilson har jeg nok lest for lite av til å ha en skikkelig oppfatning, men inntrykket så langt er at seriene hans er for rotete for min smak.
For øvrig er nok franskmennenes geniforklaring av Jerry Lewis til en viss grad en amerikansk myte.

Lars Gundersen sa...

Men det er en morsom myte å referere til. Foruten at du har helt rett så ble vel de innleggene nok et bevis at jeg ikke behersker det jeg satte meg føre, nemlig å greie ut og drøfte.