torsdag 29. oktober 2009

Familie og andre viderverdigheter

Siden jeg snakket om striper i innlegget under kom jeg på en annen stripeserie og forfatteren og tegneren av denne. Hun heter så mye som Alison Bechdel og stripen heter Dykes to Watch Out For. Biblioteket har åtte av de ni første samlingene og en bok med The Best of. Jeg har ikke lest noe særlig av disse stripene, jeg har heller ikke sett The L Word på TV3, fordi dette handler om et miljø jeg ikke vet noe særlig om. Det er ikke et utslag av homofobi fra min side, snarere en følelse av å stå på utsiden og ikke skjønne helt hva det hele dreier seg om. Som å bli fortalt en inside joke mange ganger og aldri skjønne poenget.
Så i 2007 kom den grafiske romanen Husfred : En tragikomisk familiefortelling. Den originale engelske utgaven kom året før og het Fun Home. Basert på hennes egen oppvekst i en hvit katolsk familie ute i forstaden. Tilsynelatende idyllisk med bare et par små avvik. Det viktigste fra fortellerens synspunkt er å komme til termer med sin egen seksualitet. Dernest det at hennes tilsynelatende heterofile far er alt annet. Dette fører til en grundig gjennomgang av familiens historie og spesielt hennes fars fortid. Det finnes vel ikke en voksen kvinne eller mann som ikke har vært nødt til å ta et oppgjør med eller løsrive seg fra sine egne foreldre. Her blir det bare så mye mer komplisert. Serien er briljant tegnet og fortalt. Når sant skal sies er det en av de beste og mest interessante oppvekstskildringer jeg noensinne har lest. Dykes to Watch Out For ble lagt ned etter femogtyve år i 2008. Hennes neste grafiske roman bærer det foreløpige navnet Love Life : A Case Study. Denne skal visstnok fokusere på hennes liv i voksen alder og som tittelen tilsier de forskjellige forholdene hennes. Om ikke annet så gleder jeg meg til denne oppfølgeren.

Ingen kommentarer: