tirsdag 2. februar 2010

Ikke enda en liste…..

Jeg eier en plate med Bob Dylan og kommer til å dø med like mange i platesamlingen. Platen jeg har er Infidels fra 1983 og denne kom etter at Dylan hadde lekt kristenrocker i noen år. Den viktigste grunnen til at jeg har kjøpt Infidels, i hvertfall to ganger, er tekstlinjen i sangen Sweetheart Like You. Den er som følger : In my Father`s mansion there are many rooms and each has a fireproof floor. Mer genialt enn dette blir det nesten ikke og jeg kan ikke gi en virkelig god grunn for hvorfor jeg ser det sånn. Grunnen til at jeg nevner dette er at biblioteket har fått boken Bob Dylan Revisited. Her har tretten tegneseriekunstnere tolket hver sin Dylan sang og et par av dem er Dave McKean og Lorenzo Mattotti. Og foruten det at seriene er originale og vidt forskjellige, er den ekstra bonusen at en slipper å høre Dylan synge dem.

Bob Dylan Revisited Det er en by som befinner seg midt på det mørkeste fastlandet og i denne byen er det en tegneseriebutikk med navnet Outland. Biblioteket kjøpte nesten alle tegneseriene sine fra denne inntil anbudsordningen trådde i kraft. Da tok det brått slutt. Allikevel har de ansatte i denne butikken vist et storsinn uten sidestykke. De fem titlene under er bare noen få av de seriene og bøkene Outland har donert til biblioteket i løpet av de siste årene. Og for det er i hvertfall jeg veldig takknemlig.
Claremont/Golden : X-Men & Spider-Man : Savage Land

Jenkins/Buckingham : Spider-Man : Trials and Tribulations

Diverse : The Official Comic Adaption : Spider-Man

Lee/Romita sr. : The Spectacular Spider-Man

Hewlett/Martin : Tank Girl bok 3

De tre titlene under er Illustrerte Klassikere for de som ikke trenger den forkortede og forenklede versjonen.

Conan Doyle, Ian Edgington / I.N.J. Culbard : A Study in Scarlet

Oscar Wilde, Ian Edgington / I.N.J. Culbard : The Picture of Dorian Gray

Dostojevski, Korkos / Mairowitz : Crime and Punishment Denne nevnte jeg i et innlegg for en stund siden.

Van de Wetering / Paul Kirchner : Murder by Remote Control Den nyeste Usagi Yojimbo er en av sluttet fortelling og havner vel derfor litt utenfor kontinuiteten i hefteutgivelsene. The Unwritten er Mike Carey`s (Lucifer og Crossing Midnight) nye serie for Vertigo. Første samlingen med Hellblazer hvor historiene er skrevet av Peter Milligan (Shade, the Changing Man). Så er endelig Justice League International komplett og den nyeste bokutgivelsen i Brian K Vaughan og Tony Harris` fantastiske serie Ex Machina. Stan Sakai : Usagi Yojimbo : Yokai

Mike Carey / Peter Gross : The Unwritten vol. 1

Peter Milligan / Giuseppe Camuncoli : Hellblazer : Scab

Giffen, DeMatteis / Div. : Justice League International vol 2

Vaughan / Harris : Ex Machina : Dirty Tricks bok 8 Jeg trodde aldri jeg skulle oppleve en utgivelse med den amerikanske undergroundserienes nestor og et klistremerke som sier : Adult supervision recommended for minors. Og det faktum at guds ord ikke egner seg for barn uten voksent tilsyn.

Gud og the Redactor / Robert Crumb : The Book of Genesis Sacco`s siste bok tar for seg krigen på Gaza som ble avsluttet for litt over et år siden. Viktige øyenvitneskildringer fra en krig som ikke synes mindre skitten i ettertid.

Joe Sacco : Footnotes in Gaza
Og til slutt en gedigen klump med zombie-tegneserier. Bare som en digresjon så var de første seriene jeg leste av den australske tegneren Charles Adlard, X-Files tegneserien Topp`s Comics ga ut på nittitallet og som også kom ut i Norge.

Kirkman / Adlard : The Walking Dead Compendium (hefte 1-48)

Ingen kommentarer: