torsdag 29. juli 2010

Fremtiden sett via fortiden

Med en himmel av perlemor
Det mykeste leiet
Hvor vi alle var støvkornet

Det er fristende å terpe videre på hva jeg skrev i forrige innlegg, men så kommer jeg på at det ville ha endt opp med å kjede meg også. Derfor blir det å finne noe annet å skrive om. Vel, jeg har lest to nye serier de siste dagene. En av dem er Daniel Torres : The Dark Forest. Dette er det femte albumet, av i alt åtte, i Torres` serie om den tidligere eventyreren Rocco Vargas. Nå berømt forfatter og nattklubbeier. Som så mange før ham, som har lagt dette hektiske livet på hylla, går det ikke likere enn at hans tidligere livsstil innhenter ham regelmessig. I dette femte albumet er det en eldre og mer distingvert Vargas en møter. Og det som er tilfelle her er at det er snakk om å stoppe en intrikat og diabolsk plan for og ”forbedre” menneskeheten m.h.t. en ikke altfor fjern fremtid. For å sette en stopper for dette er Vargas og hans ledsagerske, den mørkhårede skjønnheten og briljante vitenskapskvinnen, Jill Covalsky nødt til å foreta en reise gjennom hele det bebodde solsystemet. Det eneste sporet de har er en meget kryptisk melding. I akkurat dette albumet ble historien litt vel kompleks og dermed også mer uinteressant, men tegningene til Torres er nok til å se bort fra det. Han tegner i ligne claire tradisjonen og viser oss en retro-futuristisk fremtid hvor det meste er preget av 40 og 50-tallet. Daniel Torres er i mine øyne en viktigere spansk eksportartikkel enn den ballsparkende navnebroren. Han er født i 1958 og debuterte som serietegner i 1980. Han har laget flere serier om den onde, onde Opium(tre album) og en del kortere og frittstående serier. Selv leste jeg han første gangen rundt midten av 80-tallet når Heavy Metal Magazine begynte å publisere seriene hans. Til å være en såpass profilert og populær serieskaper var det forbausende få opplysninger å finne om ham på nettet. Det jeg fant på Lambiek.net var at han visstnok skal være inspirert av den belgiske, for meg helt ukjente, kunstneren Ever Meulen(Eddy Vermeulen). Så var det slik at jeg nevnte to serier i begynnelsen av innlegget, men den andre får vente til i morgen.


Rocket Boys av Ever Meulen

Ingen kommentarer: