fredag 16. juli 2010

Togene går fremdeles

Snemenns
Eksistensielle bevis
Visket bort
Av regn


I 1983 kom en av mine favorittplater ut og takket spotify har jeg muligheten til å høre denne og samtidig skrive dette innlegget. Albumet det er snakk om er Paul Simon`s Hearts and Bones. Kanskje den av Simon`s utgivelser som har solgt dårligst og som samtidig er helt fri for dårlige eller middelmådige sanger. Da er det noe som skurrer. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg nevnte dette, men det kan være at jeg føler at flere bør ha hørt denne platen. Når det kommer til året 1983 er jeg faktisk usikker på om jeg i det hele tatt var til stede. Siden det nå er mye senere har jeg rukket å høre String Tribute to Judas Priest og den var mye mindre latterlig enn en skulle tro. Det som plager meg litt er at jeg kommer ikke på en eneste serie jeg har lyst å skrive om. Det kan virke som om feriemodusen satte inn den dagen jeg kom tilbake på jobb. Det som har spunnet rundt i hodet er hva som skjedde i 1983. Det viktigste var kanskje at Hergè(Georges Remi) døde 03.03. dette året. Like viktig var det at det uavhengige forlaget. First Comics startet å utgi American Flagg!(Howard Chaykin), Jon Sable(Mike Grell), E-Man(Joe Staton) og Warp (Peter B Gillis/Frank Brunner). På det enda mindre forlaget Capitol Comics debuterte seriene Nexus og Badger, begge skrevet av Mike Baron. De to sistnevnte ble overtatt av First når Capitol ga opp tegneseriesatsingen i 1984. Det første nummeret av Eclipse Monthly kom i august dette året. Og så var det en tegneserieskaper jeg ikke har nevnt med et eneste ord til nå(okay då, en gang tidligere). Ikke fordi jeg har noe imot vedkommende, men snarere det at hun er så argsint på alle de på nettet som tar seg friheter med materiale hvor hun har copyrighten, så better safe than sorry. En blir gjerne slik når en kjemper for egne og andres rettigheter til egne arbeider. I 1983 kom første del av hennes serie A Distant Soil ut på Richard og Wendy Pinis WaRP Graphics. Nå 27 år senere er A Distant Soil ennå Doran`s hovedprosjekt. Utenom dette har hun illustrert en lang rekke glimrende serier(bl.a. Orbiter med Warren Ellis, Sandman : Dream Country - Facade(en av mine favoritter) og Wonder Woman : The Once and Future Story med tidligere omtalte Trina Robbins). Doran har vært og er en av de viktigste (kvinnelige) amerikanske serieskaperne de siste tiårene og jeg må skrive mer om henne og A Distant Soil senere. Hos DC ble, det fremtidige slaktofferet, Jason Todd presentert som Dick Grayson`s arvtager i Robin drakta. Og Frank Miller hadde forlatt Marvel og i juli dette året kom første del av hans miniserie(i alt 6 hefter a 48 sider helt uten reklame)Ronin ut på DC. En sammensausing av japansk historie, mytologi og science fiction, som var veldig bra i 1983, men som ikke har tålt tidens tann på lik måte som andre av hans serier. Og dette var noe av det som skjedde i 1983. Jeg for min del skal hjem og lese de seriene jeg kjøpte i dag. Og kanskje skrive om en av dem i morgen ?

Ingen kommentarer: