onsdag 14. juli 2010

Hvor jeg ser togene gå forbi (4)

Kjærligheten volder meg
Ingen kvaler
Jeg elsker meg selv
Og har ingen rivaler

Og til nå
Gjentatt x antall ganger
En ussel form for
Selvhjelps hjernevasking

Det var en ting jeg glemte å nevne i forrige innlegg. XIII har fått æren av å bli en fransk/canadisk miniserie i to deler. Den kom i 2008, het XIII : The Conspiracy og hovedrollen hadde Stephen Dorff(bl.a. Backbeat, Cecil B Demented). Val Kilmer hadde også en viktig rolle og det hadde vært vittig å ha sett den. XIII har også blitt omgjort til et dataspill og hvor David Duchovny er stemmen til hovedpersonen. Andre stemmer er rapperen Eve og den som gjorde sitt ypperste for å latterliggjøre ikonet Batman, Adam West. En annen av Jean van Hammes serier som er blitt tv-serie er den han gjorde sammen med tegneren Philippe Francq, Largo Winch. Fra 2001 og utover kom det 38 episoder. Så i 2008 kom filmen og den har jeg kjøpt. Grunnen til at jeg ennå ikke har sett den er min sunne skepsis til filmer basert på tegneserier, men denne har Kristin Scott Thomas i en av rollene. En kan lure på hvorfor disse to tegneseriene har blitt både tv-serier og film. Den viktigste grunnen er selvfølgelig det at de er milevis over gjennomsnittet bra også er det at de solgte mer enn Frid Ingulstads samlede verker.

1 kommentar:

Jo sa...

Jeg så mesteparten av XIII-serien på TV (trolig på TV Norge eller TV3). Den ble sendt sent på kvelden uten forhåndsannonsering (i 2009?). Det var tilfeldig at jeg oppdaget den da de så vidt jeg husker ikke engang hadde XIII med i tittelen oppgitt i TV-programmet. Det er selvsagt tullete å prøve å koke denne historien ned til to episoder, og det klarte de heller ikke. Det ble stort sett en dårlig action-serie preget av lavt budsjett. Når man har lest serien ble den mest irriterende.

Jeg har sett noe av Largo Winch på TV et eller annet sted, men er ikke sikker på om det var i Norge. Den var nok noe bedre enn XIII, men heller ikke den traff stemningen i tegneserien slik den skulle.