tirsdag 13. september 2011

Og det bare fortsetter ......(1)

En gang for lenge siden, når jeg måtte ta konsekvensen av at jeg var passe feiging, jobbet jeg på et sykehjem som vaktmesterhåndlanger og resepsjonist. Den sistnevnte delen av jobben bestod mer i å passe på at de innsatte ikke flyktet enn å ta telefoner. Samtidig med dette hadde jeg en kveldsjobb og samlet ble dette den tiden hvor jeg kom i nærheten av å ha god råd. Pengene brukte jeg selvfølgelig bare på fornuftige ting. Noe jeg brukte mest penger på var tegneserier. Noe måtte jeg ha å gjøre mens jeg årvåkent forhindret eventuelle fluktforsøk. Stedet jeg kjøpte dem var hos før nevnte Torgersen.På denne tiden drev britiske Titan Books og trykket opp serier som hadde først hadde vært publisert i 2000 AD i albumformat. Siden dette var før 2000 AD gikk over til farger var alle i svarthvitt. Det var Rogue Trooper (som jeg har skrevet om tidligere), Strontium Dog, Nemesis, Charley`s War (som ikke gikk i 2000 AD) og en masse Judge Dredd. Det var på denne tiden det gikk opp for meg at Judge Dredd var satire og ikke alvorlig ment. Jeg kan i grunnen være rimelig treig når det gjelder å fatte ting. Noen av de beste tegnerne av Judge Dredd er i mine øyne Brian Bolland, Mike McMahon, Steve Dillon og Cam Kennedy som alle var representert i disse tidlige samlingene. Disse Bisley-kloningene som har tegnet mesteparten av seriene om Judge Dredd de siste 15-20 årene har jeg ikke veldig sansen for. Og som igjen beviser at jeg er blitt gammel.
Strontium Dog ble skapt av John Wagner og Carlos Ezquerra tilbake i 1978 for det kortlivede bladet Starlord. I 1980 kom serien til 2000 AD og Alan Grant tok mer og mer over ansvaret for manus. Hovedpersonen her er mutanten Johnny Alpha. Han har jobb som dusørjeger i en fremtid hvor universet er mer tilgjengelig for menneskeheten. Mutasjonen kom som følge av store utslipp av Strontium-90 etter den siste atomkrigen i 2150. Foruten å drepe rundt 70 % av Storbritannias befolkning sørget den for at en stor del av ennå ufødte kom til verden med meget varierende mutasjoner. Johnny Alpha kan se gjennom vegger og lese folks tenker. Historien jeg har med Strontium Dog forteller hva som skjedde når mutantene i voksen alder ble utsatt for det samme som skjedde med jødene i Tyskland og den etterfølgende borgerkrigen. Alpha er en av lederne for mutantene og motstanderens renrasede leder og øverstkommanderende er hans faderlige opphav. En glimrende historie med både humor og politisk brodd. Strontium Dog har beholdt populariteten frem til i dag. Foruten at det også er kommet to spin-off serier med nesten vampyren Durham Red og den veldig skotske Middenface McNulty.
Charley`s War skal være den mest autentiske og historisk korrekte skildringen av skyttergravskrigen under Første verdenskrig i tegneserieform. Skapt av en av Storbritannias tegneserienestorer Pat Mills og tegnet av Joe Colquhoun. Om Charley som verver seg som 16-åring og kommer akkurat tidsnok til fronten til å bli en del av slaget ved Somme som varte fra 01.06. til 18.11. 1916. Jeg har virkelig prøvd å like denne serien, som gikk i Battle Picture Weekly fra januar 1979 til oktober 1985, men jeg får det ikke helt til. Allikevel er det klart at Mills sine manus er glimrende, fulle av historiske detaljer og det at han lar sine egne politiske meninger få farve historiene. Mills kan sies å ha en viss anarkistisk overbevisning. Selv om jeg aldri helt har likt Colquhoun`s tegninger kan jeg allikevel anbefale den.

Ingen kommentarer: