søndag 14. april 2013

Ikke den flinkeste i klassen, men rasende dyktig for det (1)

Siden det er søndag og jeg er på jobb tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om en tegner jeg har lest serier av lenge. Helt tilbake til 1987 når jeg fikk tak i de tre første albumutgivelsene av Thieves` World. Thieves` World er en fantasy-antologiserie/-univers skapt av Robert Lynn Asprin i 1978 og hvor han så inviterte en rekke kjente og ukjente forfattere til å skrive historier fra dette universet med tyver, trolldom, vakre kvinner, soldater og de som er til leie. Biblioteket har en av disse antologiene, First Blood, og det er tyvene og deres laug som ofte er hovedpersonene i historiene. Skamløs moro! Tegneseriene derimot bar preg av at Tim Sale (tegneren det er snakk om) her debuterte som profesjonell serietegner (han hadde tegnet Myth Adventures før dette, men den serien regnes nesten ikke, selv om den var basert på bøker av Asprin) og det i svarthvitt. Allikevel var han dyktig nok til at han ble en av mine favoritter og det har han for så vidt vært siden.
 Tim Sale ble født i Ithaca, New York i 1956. Selv om de færreste vet det var ham, så fikk han størst eksponering som tegneren av de seriesidene og coverne som dukket opp i tv-serien Heroes. Da var det jo millioner som så hva han hadde gjort. Opplagene på tegneserier i USA derimot har i de siste 10-15 årene sunket drastisk og de fleste utgivelsene har et opplag langt under 100 000. Nå har jeg nevnt serier tegnet av Sale tidligere: Billi 99, Grendel: Devil`s Reign, Legends of the Dark Knight: Blades, Daredevil: Yellow og Spider-Man: Blue. Noe jeg ikke har nevnt er The Misfits fra Shadow of the Bat nr. 7-9 og skrevet av Alan Grant. Her handler det om fire, ikke helt vellykkede, superskurker som går i forbund for å drepe Batman. Og som det er i slike tilfeller, de lykkes nesten.
Rundt 1995 erter han på seg Frank Miller. Dette fordi han sammen med Brandon Choi og Jim Lee har gitt ut serien Deathblow: Saints and Sinners på Image Comics. Deathhblow er kallenavnet til den tidligere Navy Sealen Michael Cray, som så fikk superkrefter, var medlem av et spesialteam (Team 7) og er akkurat så overmenneskelig muskuløs som Image sine helter måtte være på denne tiden. Jeg har samlingen hjemme, men kan ikke for mitt bare liv huske hva historien går ut på. Det som er spesielt med denne historien er hvor mye energi Sale (Lee tegnet også) på å kopiere Miller`s tegnestil fra Sin City. Og det ble ikke så verst når en ser bort fra at det var renhekla plagiat. Og med det var første del til endes.

Ingen kommentarer: