mandag 8. april 2013

Når en slipper å gå på ski (4)

Jeg fikk lest en del denne påsken og to av de samlingene jeg fikk lest var bibliotekets nyinnkjøpte Fatale: Death Chases Me og Fatale: The Devil`s Business. Dette er Ed Brubaker og Sean Phillips` nye serie utgitt på Image Comics. De har tidligere samarbeidet på seriene Sleeper (5 bøker), den glimrende Criminal (6 bøker) og det som har blitt to bøker om Incognito (biblioteket har alle disse utenom den siste Incognito-samlingen). Brubaker har jeg nevnt tidligere og han er en ufattelig bra tegneserieforfatter og Phillips har utviklet en tegnestil som er helt særegent hans. Jeg har faktisk lest serier av Phillips i nokså mange år nå og det er en bemerkelsesverdig utvikling han har gjennomgått.

Hvis jeg skulle gjøre et forsøk på å beskrive Fatale ville det bli at Raymond Chandler inngår et samarbeid med Andrew Vacchs (Hard By, Another Chance to Get it Right) og disse to forfatterne inviterer H.P. Lovecraft med som medforfatter. Til sammen blir dette en okkult hardkokt krim. Handlingen starter i våre dager hvor Nicholas Lash er blitt gjort til bobestyrer for sin nylig avdøde gudfars dødsbo, kriminalforfatteren Dominic Raines, og i begravelsen til denne blir han kontaktet av en ung og meget vakker kvinne. Hun forteller ham at han er i fare og senere når hun overtaler ham til å flykte blir han alvorlig skadet i en bevisst påkjørsel fra en annen bil.

Etter måneder på sykehus vender han tilbake til sin onkels hus. Her går han gjennom bl.a. bilder og finner et av denne mystiske unge kvinnen. Problemet er bare at det er tatt i 50-årene. Dermed forflyttes også handlingen tilbake til dette tiåret og vi blir introdusert for den virkelige hovedpersonen, La femme Josephine. Og det er også nå det går fra å være en «vanlig» kriminalhistorie og heller bli noe helt annet. Siden dette er en ikke avsluttet serie vil en som leser sitte igjen med en rekke ubesvarte spørsmål og ikke altfor mange svar. Det skulle da også bare mangle! Det lille av handlingen jeg har nevnt utspiller seg i bok 1 og bok 2 kan jeg muligens komme tilbake til.

Ingen kommentarer: