tirsdag 24. mai 2011

Frihelg (1. Del)

Første ordentlige frihelg på snart et år er overstått og hva brukte jeg den til. Vel, Giro d`Italia, film og Marvel Comics(?). Nå er jeg overbevist om at den tilsynelatende bulemiske biffspiseren Contador burde vært utestengt, men inntil det skjer får en bare beundre ham. Og håpe at bevisene mot Lance Armstrong bare er oppspinn. Filmene jeg har sett er alle basert på tegneserier og ble kjøpt inn rett etter denne månedens lønning. Jeg samler for øvrig på slike filmer og har vel nå 46.
Jonah Hex ble ble skapt av John Albano og den filippinske tegneren Tony DeZuniga tilbake i begynnelsen av 1972. Tydelig inspirert av Spaghetti westerns og mye mer voldelig enn de få andre westernseriene på denne tiden. For å gjøre han enda mer forskjellig lot de han få hele høyre side av ansiktet fullstendig skamfert. Handlingen finner sted i etterkant av den amerikanske borgerkrigen og hvor Hex var offiser i konføderasjonshæren. For å overleve har han tatt på seg den utakknemlige oppgaven som dusørjeger. Filmatiseringen av denne tegneserien kom i 2010, som alle filmene jeg nevner her, og hadde Josh Brolin i hovedrollen. I Norge gikk den rett på DVD og det finner jeg litt mystisk. Filmen er på ingen måte et mesterverk og John Malkovich rolle og hans mesterplan har mye til felles med Kenneth Branagh`s i Wild, Wild West fra 1999. Det som er det beste med filmen er at en har klart å gjenskape atmosfæren fra serien/e, Brolin er glimrende og den underskjønne Megan Fox får lov å spille prostituert. Denne filmen var usedvanlig god tidtrøyte. Red har jeg nevnt tidligere i bloggen og Malkovich dukker opp her også med nok en out there rolleprestasjon. Hovedrollen har Bruce Willis, Morgan Freeman spiller Morgan Freeman for en`te gang, Mary Louise Parker er bare så flink og Dame Helen Mirren. Om pensjonerte CIA agenter som plutselig blir jaktet på og forsøkt drept. En konspirasjon som når helt til toppen i det hvite hus og for en gangs skyld får en russer være good guy, Brian Cox. En action komedie basert på Warren Ellis og Cully Hamner`s miniserie Red(retired extremely dangerous). Filmen var grei nok, men med den rollelisten var det lov å forvente litt mer.Iron Man er en av Marvel Comics` superhelter jeg har hatt vanskelig å få noe forhold til. På norsk ble det utgitt noen få hefter i Atlantic Spesial i 1980-81 og han har dukket opp i de Avengers utgivelsene som er kommet på norsk. Tony Stark`s hjertetrøbbel, alkoholisme, dametrøbbel og problemer med å være søkkrik fenget aldri. Iron Man I ville vært en drittfilm om det ikke var for at Robert Downey jr. briljerte. Nummer to er faktisk veldig mye bedre og allikevel ikke veldig bra. Igjen er det Downey som redder det hele. Denne gangen med god hjelp av en latterlig imponerende Mickey Rourke som russisk superskurk. Nå vil jeg også hevde at ingen av filmatiseringene jeg har sett basert på Marvel`s serier har vært i nærheten av å være 100 % vellykkede. En film som kommer nær disse 100 prosentene er The Losers. Basert på Vertigo serien The Losers skrevet av Andy Diggle og hvor de fleste av de 32 heftene er tegnet av britiske Jock(Mark Simpson). Denne serien er så bra at jeg har ennå ikke tort å skrive om den. Dermed skulle en tro at med en ukjent regissør, Sylvain White, og en like ukjent rollebesetning(Jeffrey Dean Morgan som spilte The Comedian i The Watchmen og Chris Evans som The Torch i de to Fantastic 4 filmene er de mest kjente) at sjansene for at dette ville gå på trynet var gigantisk. Slik gikk det altså ikke. Ikke nok med at dette er en glimrende action film, men på toppen av det hele holder de seg til den originale historien uten å måtte tilføre noe. Historien er for kompleks til at jeg kort kan oppsummere den her og derfor vil jeg bare anbefale denne filmen på det varmeste. For så å lese serien etterpå eller omvendt.

Ingen kommentarer: