tirsdag 7. juni 2016

Ville vesten er nesten som før?

Jeg nevnte like nedenunder her hvor mye bra det kommer fra Image Comics. Og en av disse seriene er Jay Faerber og Scott Godlewski`s Copperhead. Dette er definitivt det en kan kalle en space western. Hvor alle klisjeene er tilstede og ingenting ligner noe en har sett før.

Det hele starter med vår hovedperson, Clara Bronson, er på vei til gruvebyen Copperhead og denne ligger på en avsides planet. En lang og slitsom ferd gjennom verdensrommet er i ferd med å ta slutt for henne og hennes unge sønn. Vel fremme og en får vite at hun er byens nye sheriff. Assistenten hennes er en av disse opprinnelige innvånerne som ble nedkjempet i en krig nylig avsluttet. Byen og gruvene eies av den tvilsomme Benjamin Hickory, hvis to livvakter er androider brukt i den samme krigen. Den alkoholiserte legen og som selvfølgelig er byens eneste. Og bare for å få en ekstra tvist er den snille skolefrøkna en mann. Og dette er bare noe en får med seg ved å lese Copperhead.
Nå har jeg lest de to første samlingene (er nå på biblioteket) og må si at jeg er imponert. Av Godlewski`s tegninger og det faktum at Faerber har klart å skape noe nesten helt nytt. Videre er det vel også slik at både western og science fiction sjangeren er noe jeg har veldig sansen for. Og kombinasjonen er uimotståelig. Dette er nesten i ferd med å bli en av mine nye favorittserier.

Ingen kommentarer: