mandag 4. januar 2010

Og det ble med det ene forsøket

Det innlegget jeg hadde nesten skrevet ferdig til i dag ligger i feil pose og ergo sliter jeg med et jernteppe av den kalde krigens dimensjoner. Glasnosten kryper allikevel frem fra der den har gjemt seg siden sist og uhyre sakte begynner hjernen igjen å fungere. Til en viss grad. Derfor blir ikke dette mye til innlegg. Ikke sånn å forstå at de tidligere har vært det.


Han jeg har tenkt å nevne denne gangen ble født i New Haven, Connecticut i 1952. Når han skal nevnes med navns nevnelse blir det Paul Kirchner. Han har ikke en stor tegneserieproduksjon, men på midten av 70-tallet hadde han en tegneseriestripe (Dope Rider) i det meget motkulturelle magasinet High Times. Før det var han i flere år Wally Wood`s assistent (Wally Wood,se tidligere i bloggen).
I 1978 startet han stripen The Bus i Heavy Metal og den gikk der frem til 1985. The Bus handler om bussenes merkelige, og til tider rimelig absurde, tilværelse. Foruten bussene er det eneste andre faste innslaget i serien en middelaldrende og bebrillet mann. Denne kan synes som han er en, av en uendelig mengde andre, på vei til eller fra et kontor.
Denne stripen kom bare en gang i måneden og kanskje p.g.a. det klarte Kirchner å holde et fantastisk høyt nivå. Av striper er den en av de mest originale jeg har lest. Nå er det slik at disse stripene er blitt samlet, men er så godt som umulig å få tak i. Så avslutningsvis skal jeg bare nevne at Paul Kirchner, sammen med den nederlandske favorittkrimforfatteren Janwillem van de Wetering (en tegneserieversjon av flere av hans kortere fortellinger og med hovedpersonene Grijpstra og de Grier gikk som biserie i Helgenen( jeg tror det var der og hvis ikke var det James Bond) på slutten av 80-tallet. Disse var tegnet av Theo Steeman og var forøvrig glimrende) ga ut tegneseriekriminalromanen Murder By Remote Control i 1985. Og denne har biblioteket bestilt.

2 kommentarer:

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Ser fin ut! Jeg lurer bare på hvor du henter bildene fra? Scanner du dem inn selv, eller finner du dem på nettet? Jeg synes ofte det hadde vært fint å vise en side fra en tegneserie på bloggen min, som illustrasjon til innlegg, men jeg har ikke visst hva jeg har lov til. Tips mottas med takk!

Lars Gundersen sa...

Det eneste jeg gjør er å bruke Google.com og velger bilder og der finner jeg det meste. Når det gjelder lovligheten av det hele er vel det mer tvilsomt. Størstedelen av de bildene jeg bruker må være copyright belagt, men siden jeg bruker dem i en ikke-kommersiell sammenheng tenker jeg som så at eierne lar nåde gå for rett. Også er det jo som illustrasjoner til omtaler av de forskjellige tegneseriene. Og til slutt er det jo ikke slik at tusener på tusener leser denne bloggen. Det er han andre Lars(Tangen) det.