søndag 24. januar 2010

Mangaens Kamisami

Av de ni musene er det ingen som favoriserer meg. Jeg kunne prøvd å gjøre det samme som i Sandman historien Calliope, men selv det ville ikke ha hjulpet særlig. Så oppskriften fortsetter å være det den har vært til nå, samlebåndsprinsippet. Denne innledningen er, som flere andre tidligere, i grunnen et forsøk på å komme hva dette innlegget skal handle om. Og akkurat her og nå er jeg litt usikker, men det er en serie jeg lenge har hatt lyst å skrive om. Det er Osamu Tezukas serie Adolf. Utgitt i fem tynne bøker er den en av de korteste mangahistoriene han laget og definitivt en av de beste. Dette blir ikke et forsøk på en gjennomgang av serien bare en litt mer omstendelig anbefaling. Historien i Adolf starter med sommerolympiaden i Berlin 1936 og ender med krigens slutt i 1945. Tre av hovedpersonene har det til felles at de alle heter Adolf. Den ene er Adolf Kamil, som tilhører den Askenazijødiske(jøder utvandret fra Tyskland og øst-europa) minoriteten i Japan. Dette var en av de tingene somoverrasket meg med denne serien var at det var en jødisk befolkning i Japan. Den andre Adolf er halvt tyske, halvt japanske Adolf Kaufman. Han blir medlem av det tyske nazistpartiet og deltar senere aktivt innenfor Gestapo. Den tredje Adolf er han fra Østerrike. Den siste av hovedpersonene er journalisten Sohei Toge, som har kommet over bevis som kan bety et være eller ikke være for det tyske nazipartiet. Selv om det kan virke slik er ikke dette en heseblesende actionserie, men en serie hvor Tezuka tar seg god tid med fortellingen og hvor det hele er skildret på en meget realistisk måte. Det var når jeg leste denne serien det gikk opp for meg hvor genial Tezuka(1928-89) egentlig var. Året etter leste jeg Buddha(som jeg har skrevet om tidligere) og fikk en ytterligere bekreftelse.Dermed er ikke mer å si enn at denne serien er noe en må lese og under står tittelen på de fem bøkene i kronologisk orden, siden det kan være litt vanskelig ved at de mangler nummerering.



Adolf: A Tale of the Twentieth Century
Adolf: An Exile in Japan
Adolf: The Half-Aryan
Adolf: Days of Infamy
Adolf: 1945 and All That Remains

Ingen kommentarer: