mandag 17. november 2014

Da var tiden inne til å ta farvel

Jeg har remja lenge og vel om hvor lite jeg liker avslutninger, men når det kommer til Ed Brubaker og Sean Phillips`serie Fatale er det slik at det passer utmerket å avslutte denne serien. Med Fatale: Curse of the demon får en svarene på de spørsmålene en har grublet på i løpet av de fire tidligere samlingene av denne mørke og innviklete historien. Det smarteste jeg kunne ha gjort var å ha lest disse om igjen før jeg ga meg i kast med denne siste. Nå gjelder kanskje det mest for egen del og ikke andre lesere med bedre hukommelse enn meg.
Nicholas Lash, som en først traff i bok en, har funnet igjen / blitt funnet av sin Josephine. Han har unnsluppet føderalt fengsel og videre unnsluppet et fangenskap hvor en av Josephine`s tidligere beilere hadde skumle planer med hensyn til hans umiddelbare fremtid. Disse lovecraftske skurkene (en kan nesten lure på om de er i slekt med Predators når det kommer til det utseendemessige) og deres sekteriske medhjelpere nærmer seg allikevel nådeløst i deres ustoppelige jakt på hva deres leder har mistet og hun som hjalp ham å miste det. Tross den mer iherdige forfølgelsen har Josephine funnet en mulig løsning på disse problemene som hun har brukt nærmere hundre år på å flykte fra.
Så var det hvordan denne Noir Horror historien ender og det har jeg selvfølgelig ikke tenkt å røpe. Bare si som så at slutten var av de klart bedre jeg har lest og det til tross for de mer kosmiske innslagene. Hvis jeg skulle nevne noe i nærheten av negativt: Det at kvaliteten på Phillips` tegninger varierer mye mer her enn tidligere. Nå oppveies det av at i visse partier av boken har han aldri vært bedre. Brubaker viser som vanlig hvilken eminent forfatter han er og da er det bare glede seg til herrenes neste prosjekt: The Fade Out.

Ingen kommentarer: