tirsdag 11. november 2014

Et innlegg som følge av at jeg ryddet der hjemme (og det skjer ikke ofte)

På toppen av en Billy hyllene der hjemme ligger det en haug med bøker som utgjør en langt fra komplett utgave av Fjodor Dostojevskis samlede verker. Jeg fikk dem etter at han som ga dem bort kjøpte et komplett sett. De ligger der ikke for at jeg senere skal lese dem, men det at de gjør heller nytten som bokstøtter. På den andre enden ligger samlingene med Otomos Akira og Johji Manabes Outlanders. Og mellom disse stod alle de mangaseriene jeg bare har noen få hefter av. Så selv om disse seriene ikke er helt nye tenkte jeg bare å skrive litt om noen av dem. Om ikke annet så for å få opp andelen av manga her i bloggen.

Masamune Shirow: Dominion
Shirow har skapt en rekke kjente serier som Ghost in the Shell og Appleseed. Hans Black Magic kom på engelsk så tidlig som i 1983. Dominion derimot er en av disse seriene jeg finner det lett å ignorere.
 Shuho Itahashi: Cyber 7
Kaoru Shintani: Area 88
Både Cyber 7 og Area 88 var to av seriene forlaget Eclipse ga ut på midten av 80-tallet og var noen av de første mangaseriene på engelsk. Begge seriene var meget populære i hjemlandet og fikk en god mottakelse i nord-amerika også.
Yukinobu Hoshino: 2001 Nights
2001 er utgitt på det som lenge har vært det største forlaget for manga på engelsk, Viz Comics. Forlaget samarbeidet også med Eclipse om utgivelsen av deres titler. Hoshino tar i denne serien for seg menneskets utforskning av verdensrommet, ofte utenfor vårt solsystem. Serien består av en rekke kortere historien og tittelen på serien er inspirert av Sjeherasad fortellinger
Clamp: X/1999
Clamp er et av verdens mest suksessfylte tegneseriekollektiv og består av fire kvinner. De har skapt en rekke serier og har etter sigende solgt mer enn 100 millioner hefter og bøker. X/1999 er shojo manga for de som setter pris på slikt.
Moto Hagio: They were 11
Er også en shojo manga serie og nå er det ikke for å være sjåvinistisk, men ofte er ikke det helt min greie.
Kengo Kaji/Kenji Okamura: Lycanthrope Leo
Problemer med hamskifte er sentrale i denne serien.
Yukito Kishiro: Ashen Victor
Ashen Victor er en spin off fra Kishiros mer kjente serie Battle Angel Alita. Handlingen er lagt til et fremtidig racingmiljø.
Tsugou Okazaki: Justy

En streit science fiction serie og noe av den første mangaen jeg kjøpte.
Fujiwara Kamui: Raika
Handlingen her er lagt til Kina for flere hundre år siden og Raika er den illsinte lederen for opprøret mot undertrykkerne. Var veldig bra når jeg kjøpte disse heftene, men har falmet ganske kraftig siden.
Yoshikazu Yasuhiko: Rebel Sword
Japansk gutt ender opp med å kjempe side om side med kurdere i Tyrkia. Denne har jeg fått lest alt for lite av.
Yuzo Takeda: 3 x 3 Eyes
En søt serie om hun som aldri vil kunne vende hjem, som er belemret med et tredje øye og har magiske egenskaper. Og hennes følgesvenn Yakido som også er litt spesiell.
Kosuke Fujishima: Oh My Goddess
 Dette er en serie som gikk kontinuerlig fra september 1988 til april 2014. Og det er vel nok sagt.
Johji Manabe: Caravan Kidd
Hvis en skal være litt stygg kan en si at Caravan Kidd har veldig mye til felles med Manabes mest kjente serie Outlanders. Når det så viser seg at Outlanders er en av de beste mangaseriene jeg har lest så får en selv avgjøre hvor stor betydning det har.
Hisashi Sakaguchi: Version
Nanoteknologi som med ett blir levende og med jevne mellomrom gjennomgår en evolusjon kan være en bra ting, men når dette skjer uten vitenskapelig tilsyn kanskje ikke.

Ingen kommentarer: