tirsdag 18. mai 2010

Noe både jeg og flere bør lese

Siden forrige innlegg ble en rekke oppramsinger tenkte jeg at jeg skulle komme med en anbefaling. Grunnen til det er at jeg for en stund siden kjøpte en glimrende antologi, Rosetta opphøyd i annen(fant ikke ut hvordan en får totallet opp fra linjen)fra Alternative Press og som er på nesten 300 sider. Før jeg gikk hjemmefra i dag leste jeg bl.a. to sider av denne serieskaperen og ble minnet på hvor glimrende han er. De to seriene av Paul Pope biblioteket har er Heavy Liquid og 100 %. Jeg har ikke lest noen av dem fordi jeg har ikke somlet meg til å kjøpe dem selv og ikke fordi jeg har noe å utsette på dem. Da ville det vel vært tullete å anbefale dem.



Heavy Liquid ble gitt ut som en fem hefters miniserie på Vertigo i 2001. Det er en science fiction historie tydelig påvirket av film noir og med elementer av cyber punk. Hovedpersonen er privatdetektiven og tidligere politimannen ”S”. Han får i oppdrag med å finne en bortført last med Heavy Liquid. Dette er i utgangspunktet et flytende eksplosiv, men hvis det kokes får det tydelige narkotiske egenskaper og det skjuler enda fler hemmeligheter. Og fra der av får jeg og eventuelle andre lesere finne ut hva som skjer videre. 100 %(Vertigo 1-5 2002-200 ) utspiller seg også i en nær fremtid, men her er mennesket mer i sentrum. Inspirert av Robert Altman forteller han historiene om en gruppe av denne kjempestore fremtidsbyens innbyggere. En del kritikere har hevdet at dette kanskje er Pope`s mest komplette serie til nå. Det vet ikke jeg, ennå. Det som gjør at jeg kan anbefale disse to seriene uten å ha lest dem er at Pope de siste femten årene har vært en av de mest spennende serieskaperne i USA. Ved siden av Jon J Muth og David Mazzuchelli er han den eneste jeg vet om som har gitt serier spesielt for det japanske markedet. Pope ble utgitt av Kodansha, en av japans største utgivere av manga. Hans egenpubliserte THB er grensesprengende. Det er også Pope som har tatt det beste fra amerikanske, europeiske og japanske tegneserier og kommet med noe som er genuint bare ham. Om ikke så altfor lenge skal jeg skrive om de seriene jeg har lest av ham.

Ingen kommentarer: