onsdag 19. mai 2010

Siden jeg var altfor lenge på jobb

Til ikke å være spesielt glad i Herges ligne claire synes det allikevel som om jeg ikke kan la være å skrive om den. Nå er det vel egentlig Tintin fanklubben jeg ikke har meldt meg inn i. Så var det slik at jeg satt og ventet på inspirasjon, eller i det minste en sammenhengende tanke, og mens jeg ventet var jeg inne på wikipedia. Så dukket navnet Dick Briel opp. Briel er noe så sjeldent som en nederlandsk serieskaper, okay de er ikke så uvanlige, men de blir litt borte i den store mengden av fransk/belgiske serieskapere. Det som er med Briel er at Hjemmet forlag ga ut albumet Professor Palmer (Palmboom) : Rustgranatene tilbake i 1986. Det var ikke verdens beste album, men tegningene var mer realistiske og mindre karikerte enn det som ellers er vanlig. Faktisk var tegningene hakket før imponerende. De to historiene i albumet ikke likeså. Som innen de fleste sjangre er det visse ting en må ha med og en av disse er de flaue vitsene Herge introduserte. Allikevel er disse innsigelsene ikke av særlig stor betydning for det helhetlige.
Så var det for et par år siden og Tronsmo hadde salg på album. Jeg gikk gjennom listen og noe av det jeg bestilte var tre album av Dick Briel på dansk, deriblant Rustgranatene, i serien Picaro-mysterier. De to andre var Mysteriet om Tacho-planten og London labyrinth. Jeg tenkte som så at da hadde vi i hvertfall de tre første i serien og hvis de ble populære kunne vi bestille inn flere. Så i dag var jeg altså innom og kikket på biografien hans og det viser seg at han har bare utgitt disse. Noe som er kan synes litt underlig siden mannen snart er 60. Den eneste andre serien han har tegnet er Hulbert for Mickey Maandblad(noe som kanskje betyr månedsbladet Mickey og har noe med Disney å gjøre). Han har skrevet manus til den humoristiske skrekkparodien Max & Mummie og det er alt jeg har funnet ut om Briel. Det viktige er at han har i hvertfall gitt ut tre album og at det er alt annet enn bortkastet tid å lese dem.

Ingen kommentarer: