onsdag 26. mai 2010

The Gospel According to Neil bok 9

Ulenkelig
Hver dag
Verden for mine føtter
Ideligen å snuble
Så ofte
Så var jeg ved en ny liten milepæl. Innlegg nr. 400. Det har blitt en forferdelig mange ord utav det. Også en del overflødige ? Bare for å ha nevnt det så har unødvendighetene som er øverst i venstre hjørne ingenting med innleggene å gjøre. Det er bare en av mine måter å more meg selv på. Når det er nevnt passer det å fortsette gjennomgangen av Neil Gaiman`s The Sandman. Niende bok i serien er The Kindly Ones (57-69) og her får en svar på en rekke av spørsmålene som har hopet seg opp fra tidligere i serien. Begge hovedpersonene i serien er kvinner og leserne ble introdusert for dem i bok to, A Doll`s House. Rose Walker mistet i The Doll`s House sin britiske bestemor og reiser her til England på jakt etter sine røtter. (Hippo)Lyta Hall har bosatt seg som alenemor til Daniel i Los Angeles. Dette etter sitt lange opphold som superhelt i Rose`s brors hode. Det skal være litt innviklet. Tilbake til historien A Midsummer Night`s Dream og Puck var den eneste som ikke vendte tilbake til Faerie. Han har her gått i kompaniskap med den norrøne guden Loke(de har i grunnen ganske mye til felles)og sammen kidnapper de lille Daniel. Lyta tar dette i overkant tungt, det går vel egentlig ikke an å vurdere hvordan en er ment å reagere i en slik situasjon, og går til slutt helt i oppløsning. Redningen kommer i form av heksen Thessaly(A Game of You). Siden Lyta er overbevist om at Morpheus står bak kidnappingen og drapet på Daniel hjelper Thessaly henne med å komme i kontakt med Furiene for å få hevn. Og takket være noe The Sandman gjorde i Brief Lives kan The Kindly Ones være til hjelp. Mer vil jeg ikke fortelle av handlingen, men siden dette har veldig klare likhetstrekk med en gresk tragedie er det vel unødvendig å nevne hvilken type slutt en får. Det var en rekke tegnere involvert i The Kindly Ones, men brorparten ble tegnet av Marc Hempel(Marc, Mark og meg 1 og 2). Jeg har nylig nevnt Teddy Kristiansen. En annen var Dean Ormston(Books of Magick), D`Israeli(Kingdom of the Wicked, Lazarus Churchyard m.m.)og en av favorittene jeg kommer til å skrive noe om en dag, Kevin Nowlan (http://members.cox.net/nowlanink/63.html ). Og da er den eneste samlingen igjen i serien om The Sandman : The Wake og den kommer jeg tilbake til snart. Jeg har allerede skrevet om P Craig Russell`s tegneserieversjon av The Dream Hunters.

2 kommentarer:

Franquin sa...

Aller først: Jeg elsker "Sandman" og Neil Gaiman. Men da jeg første gang leste "The Kindly Ones", ble jeg rett og slett sittende awesome. Det er lag på lag i historien, og med referanser til hendelser tidligere i serien som gjør at man gjenleser serien gang på gang. Neil Gaiman undervurderer ikke sin leser, og takke ham for det !I Sandman er det referanser til (som jeg registerer); Bibelen (selvfølgelig), 1001 natt, Shakespeare, Milton, Norrøn Mytologi, Greske sagn, Chesterton, Gideon Fell (?), superheltuniverset til Marvel, fantasygenren i land forgotten, med mer.....
Allikevel har The Kindly Ones en stemning som slår de andre ned i bøtta.

Veldig artig å følge bloggen din, er en svoren fan av Elfquest selv, og hadde "Leetah" som passord på pcen i mange år. Hun og Maggie i Hernandez-bros var en våt drøm....

Lars Gundersen sa...

John Dickson Carr`s detektiv Gideon Fell var vel også basert på C.K. Chesterton. Noe Fiddler`s Green og var. Gaiman har vel gitt utrykk for at han ser Chesterton som en av favorittforfatterne sine. En annen ting er vel at Gaiman har lest altfor mye og at alt dette har puttet inn i Sandman. Hvis jeg husker riktig så jeg The Man Who was Tuesday i Lucien`s bibliotek.

Den lespende psykologen i Birdland.