lørdag 26. mars 2011

Hvor jeg mimrer litt, angrer meg en smule og til slutt foretar en avgjørelse(1)

Tidligere i uken så jeg igjen gjennom de ikke rikholdige tegneseriehyllene hos Narvesen og bestemte meg for å kjøpe siste nummeret av Agent X-9. Dette er et hefte jeg har en del av fra før. Hvis jeg husker riktig har jeg de komplette utgavene fra og med 1983 til og med 1997. Det vil si at jeg har altfor mange historier med denne usannsynlige kvinnelige superhelten Modesty Blaise. En avisstripe skapt av den britiske forfatteren Peter O`Donnell (1920-2010) tilbake i 1963 og hvor den første tegneren var Jim Holdaway (1927-1970) . Holdaway tegnet de første 18 avsnittene og siden har det vært flere andre tegnere involvert. Den som alt i alt har tegnet flest avsnitt er Enric Badia Romero. Tidligere har jeg vel nevnt at jeg ikke har ham blant mine favorittegnere. Han har da også tegnet den historien som er i dette heftet(nr. 3 2011 og historien er Satanistsekten, den 91. av i alt 94 historier + 1 ). Ved siden av Holdaway er John M Burns den tegneren som har kommet i nærheten av å være bra. Allikevel fikk han ikke tegne mer enn to og en halv historie. Han har, foruten å tegne en god del for 2000 AD, også tegnet den tohefters miniserien A Silent Armageddon (Dark Horse 2003) med en annen ikke troverdig superhelt, James Bond. New Zealandske Neville Colvin (1918 –1991) tegnet stripen i perioden 1980-86. Jeg har en vag formening om at Colvin også tegnet Sporhundene (en nesten blåkopi av M.B. og utgitt i Serie Spesial), men her kan det godt være at jeg husker feil. Dick Giordano (1932-2010) tegnet en Graphic Novel med Modesty Blaise for DC i 1994 og som kom på norsk samme år og attpåtil i farger. Det er også blitt gitt ut bøker, hørespill og laget et par filmatiseringer med henne. Det får være nok om denne, til tider lettkledde, heltinnen for nå. Agent X-9 kom ut i Norge første gang i 1974 og har siden vært et fast inventar i norske bladhyller. Av alt som er blitt trykket her er det en stor overvekt av avisstriper. Det vil si at det har blitt utgitt enorme mengder av bl.a. Garth (Frank Bellamy, geniforklart i hjemlandet Storbritannia, men i mine øyne en redselsfull tegner), Rip Kirby(både originalen av Alex Raymond og en god del av de senere stripene), Buck Ryan, skapt av Don Freeman og Jack Monk, og som gikk i Daily Mirror fra 1937 til 1962 og selvfølgelig Secret Agent X-9 med minst tre av de forskjellige utgavene med Dashiell Hammett/Alex Raymond, George Evans(slo i gjennom i flere av EC Comics utgivelser på tidlig 50-tall) og de uforlignelige Archie Goodwin/Al Williamson.
Den avisstripen som var utslagsgivende for at jeg kjøpte bladet i mange år var Milton Caniff`s Steve Canyon. Av denne trykket de fra starten 13.01. 1947 og videre et sted mellom 10 og 15 år i kronologisk rekkefølge. Uvurderlig! Innimellom hendte det at de også kom til å gi ut historier, med den nesten like bra serien, Johnny Hazard av Frank Robbins. De trykket også seriehefter i bladet. To av disse var Maze Agency(Mike W Barr/Adam Hughes) og Ms. Tree Quarterly (Max Allan Collins/Terry Beatty) opprinnelig utgitt på DC. Og til slutt var den avgjørende tingen som gjorde at jeg kjøpte bladet i så mange år det at de og trykket en lang rekke album. Noen av disse er Kelly Green (Leonard Starr, Stan Drake), Largo Winch (Jean van Hamme/Philippe Francq) og Kodenavn XIII(van Hamme/William Vance). Dette er bare noen få de titlene som er blitt utgitt i Agent X-9 i løpet av de snart 37 årene bladet har blitt utgitt.

1 kommentar:

Jo sa...

Det var John Burns som tegnet Sporhundene. Han var helt klart den nest beste tegneren av Modesty Blaise (Holdaway var den soleklart beste), men var nok bedre når han tegnet Sporhundene. Sporhundene var en ganske god Modesty Blaise-kopi, men nådde vel aldri opp til originalen (det gjorde etterhvert heller ikke Modesty Blaise selv).

Burns er fremdeles aktiv, og har de siste årene tegnet en del for 2000 AD (bl.a. noen Judge Dredd-historier skrevet av Garth Ennis).