fredag 6. mai 2011

Lykke er en god tegneserie og her er enda en

Hvis det er en ting jeg ikke er redd for å gjenta for ofte i denne bloggen, så er det at Cosey (Bernard Cosendai) er en unik tegneserieskaper. Og en av mine aller største favoritter. Rejsen til Italien, Orchidea, Saigon-Hanoi, Glædelig jul, May !, og Himmelbuddhaen er alle album som ville fått plass i en tegneseriekanon lik Harold Bloom`s for skjønnlitteratur(Cosey har gitt ut flere album enn dette, men de har jeg ikke fått lest). Nå har jeg ikke glemt hans serie Jonathan hvor handlingen i de fleste er lagt til Tibet og Nepal(hovedpersonen er innom i Sinkiangprovinsen i et av dem ved et uhell). Bare som en digresjon så snakket jeg faktisk med en ung mann fra Nepal i går og informasjonen fra Jonathan albumene var nyttig å ha. Dermed er jeg kommet frem til det dagens innlegg skal dreie seg om. Albumserien heter Horisont, vel det er kommet to album på dansk og det kan ha kommet flere på originalspråket, og av disse to har jeg lest det første med tittelen Fuglen og Stenen. Fuglen og Stenen er også beretningen om verdens tilblivelse. I begynnelsen var det bare en stein som lå på himmelens bunn. Og der lå den til en fugl, den Allerførste, fløy over den og etterlot sine etterlatenskaper. Som siden ble til jord og da den Andre fuglen landet der etterlot den seg frø. Siden krøp menneskene frem fra sprekkene og verden ble slik den nå er. De som forteller denne beretningen er en gruppe ufrivillige nomader. De har vært nødt til å flykte fra landsbyen sin etter at jorden der gjorde dem syke. En får ikke vite hva det er med denne sykdommen eller om det hele kan skyldes forurensing eller lignende. De starter vandringen over en endeløs slette og stadig flere faller fra. De har mongolske trekk og Yak-okser som husdyr. Derfor var det nærliggende å nevne Cosey og Jonathan. Siden jeg nevnte fortellerstemmer i forrige innlegg så har Horisont ikke mindre enn fire forskjellige. Forskjellige medlemmer av stammen forteller sin historie samtidig med at reisen blir skildret. Serieskaperen som står bak dette er nederlandske Lian Ong og hun er gledelig nok også kvinne. Det er alltid strålende å komme nye kvinnelige serieskapere og spesielt når de er så dyktige som Ong. Ved første øyekast kan en si at det er noe uferdig over tegningene hennes og at fargeleggingen skjuler dette. Så feil har en ikke lov å ta. Tegningene hennes minner meg om Cosey, mens hennes strek er mer flytende og har dette som gjør at jeg liker tegningene fra før jeg så dem for første gang. Ong var allerede en etablert serieskaper forut for Fuglen og Stenen, men dette var hennes første serie i farger. På dansk ble de utgitt av forlaget Arboris og kom i 1996-7. Mulighetene for å få tak i album er nok små, men jeg skal prøve. Om ikke annet enn for min egen del. Fuglen og Stenen er bare et fantastisk album !!

Ingen kommentarer: