mandag 15. juli 2013

Heller ikke av særlig interesse for andre enn meg (1 1/2)

Damian Wayne dukker første gang opp i den siste ruten på siste side av DC`S grafiske roman Batman: Son of the Demon. Skrevet av Mike W Barr og tegnet av Jerry Bingham og utgitt i 1987. Jeg kjøpte albumet det året og var litt imponert, men kunne ikke helt se hva som ville skje med Bruce Wayne og Talia al Ghul`s avkom. Grant Morrison visste råd og introduserte ham i Batman nr. 655, 2006. Man vet at tiden arter seg annerledes i tegneserieverden. På 19 år har Damian rukket å bli ti og ganske så motbydelig. Han får, på tross av sin unge alder, rollen som Robin. En skulle kanskje ikke klage når Damian gikk hen og ble drept tidligere i år i Batman Inc. nr. 8. Det er bare det at dette har DC gjort før når de drepte Jason Todd som Robin i A Death in the Family tilbake i 1988-89. Hvor kynisk er det ikke å komme opp med en karakter en med sikkerhet vet vil miste livet senere. En kan si at superheltserier trenger mer realisme, men denne typen graps kunne DC spart oss for. En gang var mer enn nok!!
Mine to favoritthelter har nesten alltid vært Batman og Daredevil. Batman har endt opp som førstevalget, men nå har jeg endret mening. Hva Kevin Smith, David Mack, Brian Michael Bendis og Ed Brubaker har gjort for utviklingen av Daredevil er imponerende og nå som Mark Waid har overtatt har det blitt om mulig bedre. Hvor Batmantitlene må ty til de store faktene forteller Waid historier om en Helt, hvis psykiske helse har blitt betraktelig bedre og hvor hans alter ego, Matt Murdock, har fått en mye mer sentral plass i dem. Og hvor plotene er originale og overraskende (superskurker dør aldri, en er helt klart tilhenger av gjenbruk). Han har til nå skrevet 27 hefter og det er slik at en gleder seg til de neste 27. Hvis han da ikke overlater serien til Scott Lobdell.
Serien Hellblazer gikk inn tidligere i år med nr. 300. Erstatningen har vært Constantine som har blitt integrert inn i DC universet. Nå er ikke denne tittelen bare forferdelig, men har mye å gå på før den når originalen til knærne. Nå var det slik at ved siste besøk hos Outland så kjøpte jeg Hellblazer: Dangerous Habits. Nå har jeg den forrige utgaven som inneholder heftene 41-46 og er de første Garth Ennis skrev. Nå har jeg vel fire av disse heftene på toppen av det hele. Denne nye utgaven derimot inneholder nr. 34-46 og med det de tre heftene jeg manglet. Dermed har jeg alle de 303 heftene i den ordinære Hellblazer serien. Så nå får jeg endelig avklart hva det var med Constantine`s dødfødte tvilling. Og fundert på når jeg skal rekke å lese disse drøyt 6000 sidene om igjen. Fornem nød!

Ingen kommentarer: